Lenka
Zdravím Vás, chci se jet zeptat. Nevím, zda mi budete schopni odpovědět. Jedná se o závislost při užívání pervitinu 1x - 2x týdně po dobu 3 let? Je možné, že to před 2 lety nebylo tak intenzivní užívání. Dá se tomuto člověku nějak pomoct? Další problém, je v tom, že již delší dobu pervitin prodává. Jeden jeho kamarád mu pervitin vaří. U nás v malém městě drogy fakt solidně jedou.. je mi z toho uplně zle. Nejradši bych byla, kdyby na ně přišli policajti. Jenže museli by je nějak nachytat při tom vaření pervitinu nebo při prodeji, že?? A museli by u sebe mít větší množství drogy, než pro svojí vlastní spotřebu?? Předem Vám děkuji za odpověď a jsem s pozdravem Lenka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za prodlevu v odpovědi. ad 1) Člověku, který bere pervitin delší dobu, se pomoci dá. Ovšem předpokládá to, že on bude pomoci chtít a že bude chtít se situací sám něco dělat. Jinak moc naděje nemáte. A pokud by uvažoval o tom, že přestane brát drogy, tak by bylo asi nejlepší se obrátit na odbornou pomoc. Po třech letech není moc velká šance, že by se mu to podařilo samotnému bez odborné podpory. ad 2) Pokud drogu prodává, tak je to další překážka. Na jednu stranu mu sice hrozí vážné právní problémy, na druhou stranu je v situaci, kdy má k droze bezproblémový přístup, kterého se nejspíš nebude chtít vzdát. ad 3) Samozřejmě můžete podat trestní oznámení. Předpokládám, že kamarád, který pervitin vaří, bude mít doma potřeby k výrobě drogy, což už samo o sobě je trestné. Navíc, pokud se jedná o menší město, je také dost dobře možné, že o nich policie ví a nyní zjišťuje další důkazy - např. na základě odposlechu telefonů a podobně. Takže nemusí mít dlouhého trvání, než oba zatknou. Otázkou totiž je, co chcete tím trestním oznámením dokázat - pokud dotyčného zavřou, což není jisté, není stejně moc velká naděje, že se drog zbaví - pokud sám nebude chtít. Je možné, že bude nějakou dobu abstinovat ve vězení, ale po propuštění se k drogám s největší pravděpodobností zase vrátí. A pokud zavřou pouze toho, kdo pervitin vyráběl, dotyčný si jistě najde jiný zdroj. Je to trochu boj s větrnými mlýny - ten, kdo se snaží pomoci, se tím často jen zbytečně vysiluje. Bohužel nevím, v jakém jste s ním vztahu a jak můžete situaci ovlivnit. Pokud byste potřebovala nějaké konkrétnější informace, samozřejmě napište. Zatím držím palce.