Zavislá matka
Kat
Dobrý den, Prosim Vas o radu, informaci, kontakt atd a vlastne asi i shrnuti, jak to chodi v pripadech drogove zavislych lidi - resp. zen s batoletem. To je hlavni problem moji davne kamaradky, ktera zacala experimentovat s drogami uz na stredni skole. Dopracovala se k zavislosti a ani vlastni dcera ji neprinutila k tomu prestat na stalo (prestala behem tehotenstvi, aspon myslim). Z externich zdroju vim, ze se zoufale snazi najit pomoc, ovsem ne odbornou - prave z duvodu strachu o odebrani dcery. Me otazky tedy zni: 1) Existuje takove misto, kam se mohou obratit maminky, ktere maji takovyto problem zavislosti a ziskat tak pomoc? (V jejim pripade pervitin a herion) 2) Vystavuji se Ja, jako kamaradka, trestnemu cinu - neohlaseni takoveho pripadu na patricna socialni mista? Uvitala bych jakekoli informace, ktere bych chtela co nejrychleji predat dale. Sama samozrejme nevim, jak v takovych pripadech jednat, kdyz jsem pozadana o pomoc. Nevim jak poradit. Vim, ze clovek muze jen mluvit, ale zakladni rozhodnuti musi ucinit prave ten zavisli. Hrozne rada, bych o tomto problemu dozvedela vic a mohla tak pomoci jedne z mych dobrych kamaradek. Spoleham, ze odepiste a verim v brzkou odpoved. Dekuji za Vas cas.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velice se omlouvám za pozdní odpověď. Myslím, že se kamarádka nemusí obávat obrátit se na odbornou pomoc. Existují zařízení, která jsou specializovaná právě na klientelu závislých maminek s dětmi. Pokud je kamarádka z Prahy, může se obrátit na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130, přímo na PhDr. Ilonu Preslovou, případně na Veroniku Motyčkovou - tam probíhá ambulantní léčebný program pro matky s dětmi. Také existuje Terapeutická komunita SANANIM - Karlov, kde probíhá dlouhodobá rezidenční léčba matek s dětmi (děti mohou být s matkou po celou dobu léčby, mají na to speciálně upravený program). Vstupní pohovory do TK Karlov dělá výše uvedený Denní stacionář. Kolegové a kolegyně jsou zkušení a jistě by poradili i ve všem, co se týká kontaktu se sociálkou. Trestnému činu se nevystavujete, užívání drog samo o sobě trestné není. Pokud nejde o případ zanedbání péče o dítě nebo týrání dítěte, což se kamarádky doufám netýká. V případě týrání dítěte máte povinnost nahlásit věc policii. Pokud kamarádka není z Prahy, napište, odkud je a já bych Vám zkusila doporučit nějaké další zařízení. Co se týče možností dlouhodobé léčby - tam existuje pouze možnost léčby v TK Karlov. Jinde by se musela jít kamarádka léčit sama, bez možnosti mít dítě po dobu léčby u sebe. Je to složitá situace, ale věřím, že pro kamarádku najdeme řešení. Zatím držím palce.