:-(
Renata
Dobrý den Chci Vás poprosit o radu. Zjistila jsem, že můj 17 letý syn asi kouří marihuanu...velice se změnilo jeho chování k horšímu.Ve škole i doma je drzý, agresivní, vzpurný... odpoledne když se vrátí ze školy skoro každý den 3-4 hodiny spí. Odmítá jakkoli komunikovat, přestal ho bavit fotbal, neříká nám s kým kamarádí, vlastně nám neříká nic, pokud něco nepotřebuje. Ve škole nám sdělili, že mají také podezření, že užívá marihuanu. Párkrát jsem u něj našla psaníčka s marihuanou, ale na to mi odpověděl, že to někomu jen přivezl.Hodne si maluje,na spoustě jeho obrázků je vždy nějaký detail listu marihuany.Nevím ted jak mám postupovat, na koho se obrátit o pomoc, kam s ním zajít. Je to velmi citlivý kluk, když se na tohle téma s ním snažím bavit, tečou mu slzy. Moc bych vás prosila o radu, děkuji. Renata P.S.-prosím dají se koupit v lékárně nějaké testy na zjištění užívání marihuany nebo kde by tyto testy provedli? děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, testy na přítomnost drog v moči se dají koupit v každé větší lékárně. Je možné je provést doma. Marihuana se v nich objevuje ale poměrně nespolehlivě, někdy i několik týdnů po jejím kouření, někdy pouze pár dní. Také pokud se je rozhodnete použít, je dobré rozmyslet si předem, co bude jejich výsledek znamenat. Co bude následovat, pokud bude pozitivní, jestli když bude negativní, bude to pro Vás záruka, že je vše v pořádku atd. Možná bych se více začala zabývat spíš průvodními jevy, které popisujete - žádná komunikace, problémy ve škole atd. Mělo by tedy pro to být nějaké vysvětlení. Zkuste se synem promluvit o tom, co se s ním děje, nevnucujte mu podezření na drogy, spíš mu jen dejte jasně najevo, že se o něj bojíte, že to není nepřekonatelný problém, co se s ním děje, ale nemůžete mu pomoci, dokud tomu nebudete rozumět. Pokud je hodně citlivý, zkuste k němu najít cestu komunikací. Na druhou stranu bych asi byla přísnější v případech, že bych u něj našla marihuanu. Pokud ji má pro někoho, uvědomuje si, že je to trestní čin - distribuce drogy? A proč do toho zatahuje Vás, když ji nosí domů. Asi bych to nenechala jen tak, kromě toho takové argumenty bývají velmi často výmluvy. Dále bych byla přísnější ohledně jeho chování. Má doma pravděpodobně veškerý servis, předpokládám že mu v jeho věku dáváte i kapesné. Takže myslím není na místě, že s Vámi mluví, jen když něco chce, doma nic nedělá a jen spí, ještě je na Vás protivný a část kapesného pravděpodobně utratí za marihuanu. Myslím, že by bylo správné požadovat na něm plnění některých povinností doma, může si také vydělávat brigádou, místo aby doma spal atd. Někdy takový tvrdší režim zabere a člověk v jeho věku si najednou uvědomí, že na drogy nemá ani čas, ani se mu za ně nechce utrácet tvrdě vydělané peníze. Pokud byste měla pocit, že se situace zhoršuje a chtěla sama nebo se synem někam zajít, dejte vědět, v jaké lokalitě by to mělo být, ráda Vám pošlu kontakt.