petrina
Dobrý den, mám podezření,že 15 ti letá dcera bere nějaké drogy.je to opravdu jenom podezření,ale má typické chování:absence ve škole, zhoršený prospěch,nové kamarády, je unavená a spí i ve dne.Protože to sama popírá, chtěla bych vědět,jestli je možné udělat nějaké odběry moči nebo krve, kde se to dělá, a jestli se z těch testů zjistí, že něco měla třeba před měsícem.Náš problém je i v tom, že studuje v Olomouci a my bydlíme 50 km daleko, takže ji nemůžu denně hlídat. Vychovatelka na internátě nám řekla, že se "o ní říká, že bere".Možná by pomohl rozhovor s nějakým odborníkem, psychologem.Ty změny v chování trvají asi 2-3měsíce.Prosím, poraďte jak máme postupovat, děkuju.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, testy existují, prodávají se v každé větší lékárně a dělají se z moči doma. Problémů s nimi je ale několik: jednak rozpoznají drogu někdy jen několik dní, někdy pár týdnů po užití - záleží na typu drogy; za druhé je třeba dobře zvážit, co s výsledky testů. Jsou spolehlivé cca na 75%, tedy i když budou pozitivní, neměly by se z nich dělat nějaké velmi závažné závěry; a v neposlední řadě je třeba zvážit narušení vzájemné důvěry - dcera Vám něco tvrdí, Vy si myslíte něco jiného. Lepší by bylo, kdyby se Vám podařilo s dcerou promluvit o změnách v jejím chování, o tom, že ji nechcete trestat, ale bojíte se o ní, o jejím vztahu k drogám. Pokud máte pocit, že to nepůjde, je samozřejmě dobrou alternativou i odborník, kterému by mohla věřit. Zkusila bych s ní promluvit, případně ještě spolupracovat se školou, místním výchovným poradcem atd. Zjistit, co se s ní děje a jestli jí v tom nějak můžete pomoci.