pomoc pre kamaráta hľadám v ČR
Priateľ
Dobrý večer! Presvedčil som kamaráta, ktorý injekčne užíva heroín, aby išiel dobrovoľne na liečenie. Chce prestať a sám, bez nútenia a nátlaku. Berie viac ako 2 roky, možno aj 2,5 roku. Problémom je, že je príliš vplyvný a známy na východnom Slovensku v súkromnom sektore, že nechce ísť na liečenie v SR, ale zase na to, aby mu terapie pomohli bude musieť rozumieť jazyku a mne lekár-psychiater odporučil, že keď už sa nám spolu podarilo kamaráta presvedčiť ísť na liečenie, tak že mám skúsiť nejaké zariadenie v ČR. Tam známy nie je, nikoho nezaujíma kto to je, nie je tu jazyková beriéra a je ochotný zaplatiť si celé liečenie (podľa lekára v SR to môže byť aj viac ako 100 tis. CZK), ale skutočne problémom nie sú náklady. Skončiť chcel už viackrát podľa jeho slov, ale ako hovorí, nedokáže zvládnuť stavy, keď drogu neberie a telo hovorí, že drogu potrebuje. Nedokáže = vždy začne zase brať. Skončiť chce, pretože cíti, že už to nezvláda a že to prestáva zvládať aj v práci a hlavne mu to konečne dochádza, že sa zmenil a že sú ľudia, ktorím na ňom záleží, aj keď je závislý. Skúste mi poradiť, koho mám kontaktovať (alebo lekár, alebo kamarát) v ČR, tak aby to podľa možností bolo neverejné, teda, že liečebňa alebo nemocnica bude diskrétna. Ďakujem za vašu snahu. Miro

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, musím přiznat, že mě trochu zarazilo, že kamarád chce na léčení, ale na druhou stranu píšete, že jste ho přesvědčil. To si trochu protiřečí a v souvislosti s tím, že vhodnou léčbu mu zase sháníte Vy a ne on sám, nejsem si úplně jistá, kdo z Vás vlastně to léčení chce...Ale dobře, říkáte, že je rozhodnutý, v tom případě by bylo dobré, aby on sám kontaktoval některou z léčeben, nebo terapeutických komunit a podle nástupu si pak dohodl detoxifikaci. Všechny kontakty najde celkem přehledně na stránkách www.drogy-info.cz, v tzv. mapě pomoci. Co se týče diskrétnosti, všechna zařízení jsou vázána mlčenlivostí (rozhodně všechny státní psychiatrické léčebny a zaručeně také terapeutické komunity sdružné v sekci TK Asociace nestátních organizací - seznam najdete na stránkách http://www.volny.cz/komunity/), takže se nemusíte bát vyzrazení žádných osobních informací.