rada
cot
Dobrý den, poradte co dělat v případě, výrobi a následného prodeje drog které jse uskutečňuje v našem domně. Mám školou povinné děti a mám strach o jejich bezpečí. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jediné, co mě napadá, je podat trestní oznámení. Jsou dvě možnosti - buď podat anonymní trestní oznámení na policii a informovat policii tedy tímto o výrobě a prodeji drog ve Vašem domě nebo podat trestní oznámení s tím, že tam bude uvedeno Vaše jméno a nebude to anonymní. První možnost má tu výhodu, že se nikde neobjeví Vaše jméno, takže se Vám těžko může někdo mstít za to, že jste oznámení podala, ale zase Vás nikdo nebude informovat o tom, jak řešení věci probíhá, nedozvíte se, zda policie zahájila trestní stíhání a jak záležitost dopadla. Pokud podáte neanonymní trestní oznámení, je samozřejmě možné, že dotyční uvidí ve spise Vaše jméno. Otázkou je, zda si k Vám může najít cestu - zda se nějak blíže znáte nebo ne, a jestli jsou na místě obavy, že by se Vám mohli nějak mstít. Pokud dojde k tomu, že policie na základě oznámení zahájí trestní stíhání, tak budete v kauze vystupovat jako svědek a budete informovaná o tom, jak vše probíhá. Nutno si uvědomit, že jakmile jste v pozici svědka a oznámení není založené na pravdě, popřípadě budete chtít měnit svoji výpověď, tak byste se mohla vystavit stíhání za křivou svědeckou výpověď. Pokud dojde na to, že bude probíhat soud, bude Vás soudce volat opět jako svědka (tam lze zajistit ovšem oddělený výslech svědka a obžalovaného, takže se nemusíte obávat setkání s dotyčnými osobami). Záleží taky na tom, na čem bude oznámení založené, zda víte o nějakých důkazech či nikoli - policie má povinnost věc prošetřit, ale pokud nebudou žádné důkazy o uvedené činnosti - tedy výrobě a prodeji drog, tak nemůže zahájit trestní stíhání. Tak to zvažte a kdyžtak znovu napište, kdybyste k tomu chtěla něco vědět.