Marihuana
jumbitka
Dnes jsem se setkala se zajimavym nazorem, na ktery by me zajimal Vas nazor. Zajimylo by me, jak je to s tresty za koureni marihuany. Samozrejme vim, ze pestovani, ci distribuce je trestna, ale v trestnim zakoniku se o koureni vubec nemluvi. Je tedy mozne, ze me za koureni nepostihne zadny trest...? Muzu treba rict, ze jsem marihuanu jen nasla. Dekuji za odpoved Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Užívání drog, tedy ani marihuany, trestné samo o sobě není. Ale nakládání s drogami postižitelné je - tedy kromě výroby a distribuce (§ 187 trestního zákona) také držení drogy, kde se v případě malého množství drogy jedná o přestupek a v případě většího množství o trestný čin podle § 187a trestního zákona. Pokud by Vás policisté přistihli kouřit někde v parku marihuanu a měla byste v ruce zbytek jointa, tak by to byl pravděpodobně přestupek, kde Vám hrozí peněžitá pokuta. A pochopitelně Vám drogu zabaví, aby ji mohli poslat na expertizu, zda se jedná skutečně o marihuanu a v jakém množství. Pokud potvrdí, že se jedná o drogu, na základě toho zahájí správní řízení o přestupku na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Správní řízení vedou obecní úřady. Pokud Vás ale policie přistihne v okamžiku, kdy kouříte jointa spolu s někým dalším a toho jointa mu předáváte, tak Vás může stíhat z trestného činu distribuce omamných a psychotropních látek podle § 187. Pakliže v jakémkoli z těchto případů budete tvrdit, že jste trávu našla - tak to nemá žádný vliv. Stejně si o tom budou myslet svoje, i když Vám neprokážou opak. NIcméně - tvrdit, že jste to našla, je lepší, než se případně přiznávat k pěstování a přidělat si tím další průšvih. To, že užívání jako takové není trestné, znamená tedy pouze to, že když Vás policie přistihne v parku zkouřenou v okamžiku, kdy u sebe ale už žádnou trávu nemáte, tak Vám nemůže udělat nic, protože užívání jako takové není postižitelné.