alkohol
Zuzana
Dbrý den, mám matku závislou na alkoholu už asi 20 let , jí je 60 let.Dokud žil táta,tak ji dokázal uhlídat , docela. Před 2 a 1/2 lety zemřel a mi 3 děti už si nevíme rady.Bydlí ve svém bytě a střídá se období klidu s obdobím, kdy se opije do bezvědomí, způsobí si různá zranění, že jsme i záchranku museli volat a byla na JIP. Nyní se to opakuje po týdnu. Z práce ji 3x vyhodily. dojížděla už ke 3 psychiatrům a léčbu lůžkovou odmítá. Vyhrožuje, že skočí z okna , ale zároveň řekne, že k tomu nemá odvahu.Chodily jsme za ni každý den, pak 2x týdně, teď už jednou za týden a dochází nám síly.Když jsem ji měla doma, hledala mi alkohol po bytě. Jsme už bezradní a nevíme, co pro ni ještě můžeme udelat. Je prosím vás nějaká možnost dát ji do léčebny bez jejího souhlasu. Děkuji. Její obvodní lékař mi řekl, že s tim musí souhlasit.

Odpověděl: Jakub Minařík
Do léčebny bez jejího souhlasu je možné jí dát až tehdy, kdy začne být úplně mimo (což tedy znamená, že mozek bude natolik poškozen, že nebude schopna se přiměřeně orientovat v situaci a reagovat) a nebo, když je bezprostředním způsobem nebezpečná sobě, nebo svému okolí. Toho by se dalo využít, když vyhrožuje skokem z okna. Protože člověk v akutní sebevražedné tenzi je indikovaný k hospitalizaci. Odvézt jí můžete nechat také když je úplně opilá, prostě proto, aby se nezadusila zvratkama, ... Jenže matku propustí, jakmile pominou důvody pro hospitalizaci a matka o to požádá. To, že se někdo pomalu upíjí k smrti, není důvod pro hospitalizaci a nucenou léčbu.