Klara
Krasne odpoledne.Myslim,ze mam dost velky problem.Mam pulrocni znamost.S partnerem ziji sexualne po dobu 2 mesicu.O vikendu se mi sveril,ze uziva Pervitin.A to uz 2 roky,z toho trictvrte roku nitrozilne a to obden,nekdy i denne.Pripadam si v koncich,nevim co delat s nim,s nami,se sebou.Nikdy jse drogu nepozila,jsem z toho v soku.Bojim se nemoci.Ziji naprosto sporadany zivot,proto by me nikdy nic takoveho nenapadlo.Partner me ujistuje,ze byl vzdy opatrny a nepouzil pouzitou jehlu.Presto mam strach.Da se odebrat krev na Hepatitidu C i anonymne nebo musim navstivit svou lekarku?Je mi to trapne.A co s nim?Da se takova zavislost zvladnout bez odborne pomoci?Dekuji Klara Ceske Budejovice

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, možná to bude znít trochu cynicky, ale myslím, že půlroční známost nestojí za to, co Vás bude pravděpodobně čekat s člověkem, který už je dva roky na pervitinu. Z Vašeho dotazu není vůbec jasné, jestli chce přestat, píšete jen, že má pocit, že jeho braní je bezpečné. Musím ale říct, že mě by to moc neuklidnilo. Potkala jsem už hodně lidí, kteří tvrdili, že si vždycky aplikovali drogu svojí, čistou jehlou a přesto se nějak přihodilo, že měli např. žloutenku typu C, což je dost závažné onemocnění. Pokud tedy bude chtít přítel s drogami definitivně přestat, můžete se rozhodnout, jestli do toho s ním jít, nebo ne. V opačném případě bych ale vůbec neváhala a vzala rychle nohy na ramena. Ptáte se, jestli se dá jeho závislost zvládnout bez odborné pomoci - někdo to zvládne, někdo ne, ale s pomocí je to rozhodně mnohem jednodušší a pravděpodobnější. Držím tedy palce, aby ať už to dopadne jakkoli, bylo to pro Vás co nejpříjemnější. Kontakty, kde se dají udělat testy na hepatitidy v ČR, najdete na www.cecko.cz.