o drogách
Veruš
já mám jen pár dotazů, dělám totiž seminárku nebo něco na ten způsob na téma drogy a nějak sem v tom zamotaná...Ráda bych se dozvěděla kam se teda řadí extáze a jestli psychofarmaka a trankvilizéry jsou jedno a to samé??

Odpověděl: Jakub Minařík
Trankvilizéry (z latinského slova tranquilitas-klid, pohoda) jsou léky, které odstraňují chorobný strach a úzkost. Dělí se na malé (anxiolytika) a velké (neuroleptika, či lépe antipsychotika). Mezi malé patří především benzodiazepiny, léky se silně zklidňujícím a anxiolytickým efektem a vysokým potenciálem závislosti. Velké pak působí spíše na integraci myšlení a patří sem mnoho chemických skupin léků. Moc se nezneužívají a jejich potenciál závislosti je malý. Psychofarmaka je pak nadřazený pojem, kteréý zahrnuje všechna farmaka s efektem na psychiku, resp. takové léky, které se za tímto účelem používají. Patří sem třeba ještě antidepresiva, nootropika, z nepoužívaných delirogeny, ... EXT můžete zaředit nejspíše mezi stimulanty, je derivát amfetaminů. Ev. také mezi halucinogeny, ... Víte, ono to dělení je spíše proto, aby člověk, který o tom mnoho neví, pochopil k čemu látka vlastně slouží. Jinak se látka dá řadit do několika skupin v závislosti na dávce a nebo prostě se jen efekt překrývá.