Syn zrejme prodava marihuanu
Mirek
Dobry den, dovoluji si obratit se na Vas se zadosti o radu. Mame problemy se synem. Ma 17 let, minuly rok v prvnim rocniku na stredni skole propadl ze tri predmetu, navic mel radu neomluvenych zameskanych hodin , proto skolu opustil. Od zari 2005 se uci na tesare, ale i ted uceni flaka a ma opet neomluvene hodiny. Uz nekolikrat jsme meli ve skole jednani s jeho tridnim ucitelem a skolni psycholozkou, a to i za pritomnosti naseho syna. Vzdy slibil, ze se polepsi, ale byly to jen sliby. Syn navic dochazi k dalsimu psychologovi, ktery se nam snazi pomahat syna zvladnou, ale bez uspechu. Mame pocit, ze stejne jako nam, lze i jemu. Zadne domluvy, vyhruzky ani jine zakazy na syna neplati. Pritom podle vysetreni jeho intelekt je mirne nadprumerny, presto nedokaze akceptovat zadne rady a naprosto si komplikuje zivot hned na zacatku. To by ovsem nebylo to nejhorsi. Syn priznal, ze obcas kouri marihuanu. Od kamaradu si pujcuje ruzne "growerske" casopisy o pestovani teto rostliny. Ale z mame podezreni, ze tuto drogu take prodava. Nevime, z jakych zdroju si ji obstarava, nebo zda "pracuje" pro nejakeho dealera. Chteli bychom Vas tedy poprosit o radu, jakym zpusobem resit situaci, pokud by se nase podezreni ukazalo jako pravdive. Syn je nezletily, osmnact let mu bude az na podzim. Potrebovali bychom vedet, kam se obratit a jak tuto vec resit, abychom mu v teto cinnosti dokazali zabranit a predesli problemum s urady nebo policii. Nejsme rodina ze socialniho dna, manzelka i ja mame zamestnani a normalni manzelsky zivot. Mame jeste dceru, ktera letos maturuje a chysta se studovat na vysoke skole. Dekuji za ochotu a za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za prodlevu v odpovědi na Váš dotaz. Konzultovala jsem odpověď s kolegyní právničkou a shodly jsme se, že v tuto chvíli nelze z právního hlediska zcela odpovědně říci, jakým způsobem by se měla situace řešit. Nevíme bohužel, z čeho Vaše podezření plyne, zda jste se synem na toto téma mluvili a jak na to reagoval. Popište mi prosím situaci podrobněji. Pokud se podezření potvrdí tak, že by na věc přišla policie a začala syna stíhat, tak se obratem kontaktujte na Právní poradnu A. N. O., kde se zabýváme právními aspekty drogové problematiky a v podobných případech jsme schopni bezplatně zajistit právní konzultace, případně zastoupení před soudem (kontakt najdete pod kolonkou Právní poradna na této stránce nebo na www.asociace.org). Samozřejmě by to vyžadovalo spolupráci syna. Syn je nezletilý, takže by k němu bylo přistupováno podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže, podle něhož jsou mladiství souzeni mírněji a nepřistupuje se, pokud to není nezbytně nutné, k trestu odnětí svobody. Prodej drog je trestný čin podle § 187 trestního zákona. Pokud by byl syn členem nějaké organizaované skupiny, bylo by to posuzováno jako závažnější trestná činnost nebo pouze prodej drogy jako takový. Nicméně v tuto chvíli nebudeme předbíhat - napište a uvidíme. Co se týče kontaktu s odborníky - samozřejmě je to složité a chápu Vaši bezradnost, ale myslím, že v tuto chvíli by bylo asi na místě vyhledat nějakou pomoc společně se synem v rámci nějaké kontinuální rodinné terapie, to co popisujete, se mi jeví spíše jako nahodilá akce v okamžiku potíží (setkání se školní psycholožkou) a nepříliš úspěšná individuální práce se synem. Což nemusí být pouze vinou odborníka. Nicméně v případě takovýchto problémů by byla potřeba spíše práce s celou rodinou, aby se podíleli na řešení všichni a rodina fungovala jako celek, nikoli jako několik subjektů - rodiče, zlobivý syn a hodná dcera... Pokud byste potřeboval nějaké kontakty, mohla bych Vám někoho z kolegů doporučit, pokud mi napíšete, odkud jste. Zatím přeji hodně štěstí.