Rybka
Dobry den, pritel uziva zrejeme Pervitin, jiz delsi dobu, cca 3 roky. Vyrazne zhubl, ztratil zajem o pratele. Pracuje 24 hodin denne a kdyz usne dokaze spat i 12 hodin v kuse, skripe zubama a na obliceji se mu udelaly dost neprijemne bolaky. Tvrdi ze to je od zarustani vousu. Kdyz jsem si s nim chtela promluvit, tvrdil ze se mi to vsechno jen zda. Nevim jak mu pomoct.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, tak se mi to jeví tak, že partner má s užíváním drog dosti výrazné obtíže. Hubnutí, boláky na obličeji, neutuchající aktivita a pak náhlá a dlouhá spavost, ztráta zájmu o původní zájmy a přátele jsou jasné příznaky. Pokud s Vámi není schopen o tom mluvit a tvrdí Vám, že se Vám to jen zdá, tak se mi nezdá, že by to svědčilo o důvěře ve vztahu a jeho perspektivitě. K Vaší skryté poznámce - to, že partner užívá drog, bych viděla jako výrazně rizikové - mohu mít na to jiný názor, ale rozhodně bych neřekla o člověku, který bere tři roky pervitin a navíc se Vás snaží přes všechny zjevné příznaky utvrdit v tom, že to tak není, že je "jinak bezproblémový". Brát pervitin není jako nějaká nezávažná vada na kráse. U Vašeho přítele se zjevně jedná o závislost na pervitinu a vzhledem k tomu se situace bude spíše horšit, pokud drogy brát nepřestane. Pokud s ním chcete založit rodinu, tak jedině tehdy, pokud nebude brát drogy. Jinak se dostanete do velkých potíží. Pokud si s ním pořídíte dítě, nevěřte tomu, že se on náhle změní, přestane brát drogy a bude z něj vzorný otec. Spíš se problémy jen prohloubí, protože se na něj nebudete moci spolehnout a důvěřovat mu. Jeho užívání drog nebude mít vliv na nenarozené dítě ve smyslu nějaké vrozené vady nebo gentického poškození. Ovšem vychovávat dítě v prostředí, kdy je jeden z rodičů závislý na drogách, se mi nezdá zrovna rozumné. Pomoci mu můžete nyní jen tak, že mu jasně řeknete, že víte, že bere drogy, že byste byla nerada, aby Vám nadále lhal a že po něm chcete, aby s tím něco dělal. Můžete mu doporučit, aby navštívil někoho z odborníků. Když mi napíšete, odkud jste, tak Vám mohu doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohli obrátit. Ale pokud on sám s tím nebude chtít něco dělat, moc nezmůžete. Je mi líto, že Vám nemohu dát pozitivnější odpověď. Pokud byste potřebovala, tak znovu napište.