Kokain / Pervitin
Paja
Dobry den, mam jednoduchy dotaz. Jestlize Pervitin ma stejne ucinky, jako kokain, od znamych vim, ze doba ucinku Pervitinu je nekolikanasobne delsi, pricemz cena drogy je nekolikanasobne nizsi. Proc se vlastne jeste kokain prodava? Je kokain "cistsi" droga? Je mi jasne, ze v kazde droze muzou byt nezadouci primesy, napr. omitka apod. Ale mluvim o cistem pervitinu, versus cisty kokain. Pervitin je chemickeho puvodu, znamena to, ze oproti kokainu muze telo, lidove receno "zhuntovat" vic a driv? Taky znama, co bere rikala, ze tzv. toxickou psychozu z pervitinu zpusobuji vetsinou ty primesy, je to pravda? Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Pervitin nemá zcela stejné účinky jako kokain. Tyto dvě látky mají úplně rozdílný původ a chemické složení. Takže přestože to jsou obě stimulační drogy, jejich efekt je přec jen trochu rozdílný. Učinek pervitinu je razantnější, dlouhodobější a má svá specifika. Kokain má méně razantní a při stejné dávce také krátkodobější účinek, a také má svá specifika. Prostě někdo preferuje pervitin, někdo kokain, a ti co preferují kokain, na něj tedy také musí mít dost peněz nebo se spokojit s méně "nóbl" pervitinem. Kokain se prodává proto, že je po něm poptávka, kdyby poptávka nebyla, neprodával by se - takže pokud existují lidé, kteří si kokain koupí raději než pervitin, tak se bude kokain prodávat. Cena se odvíjí spíš od toho, že kokain je v ČR méně dostupný a méně obvyklý a dá se sehnat přec jen v jiných společenských kruzích než pervitin. Pervitin je domácí výroby, nedováží se, dá se běžně sehnat na ulici, a jeho cena je nižší. Pravdou je, že pokud koupíte kokain, nikoli tedy na ulici, jeho čistota bude nepochybně větší než je běžná čistota pervitinu. Toxickou psychozu nezpůsobují ty příměsi, co jsou v drogách, ale látka samotná. Pervitin i kokain jsou látky, které při delším užívání nebo při užití vysoké dávky mohou psychotický stav způsobit. Příměsi v droze jistě mohou způsobit leccos dalšího, v závislosti na tom, co je to za příměs - ale řekla bych, že půjde o potíže spíše somatického (tělesného) charakteru. Nebezpečné je především injekční užívání, a to z mnoha důvodů, nejen proto, že si člověk vpravuje do žil celou řadu čehosi, o čem ani neví, co to je. No, myslím, že by bylo fajn, kdybyste si přečetla informační texty o drogách na těchto stránkách. Přec jen jsou poněkud objektivnější než informace z druhé ruky od aktivních uživatelů drog.