Moje máma
menzy
Dobrý den, mám problém se svojí mámou, pije. Finančně je na tom hodně špatně, takže ji živím já. Máma vydrží nepít celý měsíc, to když nemá peníze. Pak ale dostane sociální dávky (neudrží si totiž žádné zaměstnání) a je to tady nanovo. Tvrdí, že žádný problém nemá, léčit ji nedonutily ani výhružky, že neuvidí svého jediného vnuka a ani nepomohlo, když jsem ji 3 měsíce neviděla (mezitím akorád nadělala všude plno dluhů). Zatím nemám svou rodinu a přítel to že živím i mou mámu "toleruje", ale už pomýšlím na svou rodinu a chci, aby moje děti měly hezké vzpomínky na babičku a né babičku alkoholičku. Poraďte, co mám s mámou dělat, když sama na léčení jít nechce a pořád jen lže a vymýšlí si různé argumenty... Já už nemám sílu pořád zjišťovat, co je pravda a co lež... Děkuji moc za odpověď i radu, co s mojí maminkou.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, tady je bohužel každá rada drahá. Kdyby to byl kdokoli jiný, napsala bych Vám, abyste se nevysilovala neustálými snahami ji udržet v pořádku a nechala ji, ať se postará sama. Pak by zřejmě došla do bodu, kdy by jí už nic jiného nezbylo. Jde ale o Vaši mámu a tu asi nejde "nechat jen tak". Neuvědomuje si svůj problém ani v období, kdy nepije? Možná v té době by se s ní dalo nejlépe mluvit. Další co mě napadá je apelovat na zdravotní problémy, které jí pití způsobí. Na to někdy slyší i lidé, kteří mají jinak pocit, že nemají problém. Také by bylo dobré spojit se s někým dalším v rodině (píšete o vnukovi, takže asi máte sourozence) a pokusit se o systematický postup - nedávat jí peníze, mluvit s ní o rizicích, být s ní v kontaktu, podporovat ji ve styku s přáteli atd. A taky při tom myslet na sebe, tedy když toho na Vás bude moc, vyhledejte klidně odbornou pomoc sama - budete si moct o celé věci popovídat s někým, kdo se v problematice vyzná a přitom není zaangažovaný. Bude to ale určitě ještě těžké. Držím tedy palce, ať se co nejdřív věci pohnou k lepšímu.