Katka
Už jsou to 3 měsíce co jsem přestala s perníkem, ani mi to moc nechybí, jenom se v poslední době začínám docela třepat, když si vzpomenu na to, jaké to bylo a moc dobře to nejde zastavit. Je tohle normální?

Odpověděl: Bára Orlíková
Je to úplně normální. Obvykle se tomu říká "chutě na drogy" (odborně "craving") a je to prostě jeden z příznaků psychické závislosti. Po těch třech měsících abstinence taky obyčejně nastává taková krize, kdy si člověk říká, že už abstinuje docela dlouho, že už ví, že to zvládne, že mu to zas tak nechybí, ale že by se nic nestalo, kdyby si jednou dal, když to přece bylo tak úžasný... Což taky obyčejně vede k tomu, že si dá, a nikoli jednou, a zas jede nanovo. Zkuste se tomu ubránit. Pokud abstinujete sama, bez nějaké léčby nebo odborné podpory, bude to pro Vás dost složité. Ony ty chutě ve slabých chvílích přichází, a někdy je těžké se jim ubránit. Dobré je nevystavovat se jim zbytečně - nestýkat se s lidmi, kteří berou, nechodit na místa, kde se bere, a nebrat ani nic jiného, protože Vám to může chutě rozjet (dost často člověk ujede, když je pod vlivem alkoholu nebo když má kocovinu, takže s tím doporučuji taky opatrně). Jinak - bývá docela fajn, když si člověk může aspoň čas od času o těhle věcech promluvit s někým z odborníků. Existují doléčovací centra, která nabízí služby lidem, kteří podobně jako vy nějakou dobu abstinují, ať už sami nebo jsou po léčbě. Pomohlo by Vám to překonat tohle nesnadné období. Zatím držím palce a gratuluji ke třem měsícům. Kdyby bylo potřeba, napište.