MUDr. Minařík
Ondro
Zdravím Vás pane doktore! Nevím zda li si mně ještě pamatujete, není to tak dávno co jsem s Váma dost diskutoval a tehdy ste mi pomohol, tak Vám píši co a jak. Již je to půl roku co jsem Vám psal naposled. Pomohl jste v tom, že jsem vyhledal odbornou pomoc, ale pouze jako konzultaci k mému stavu, kdy jsem experimentoval s heroinem. Chtěl jsem přestat sám a to se mi taky hodně dlouho dařilo. Dnes jsem na VŠ - Praha a stáva se pravidlem že někdy - 2x v týdnu - jdu se spolužákama ven na 1-2 piva a skončí to více pivama ale je to OK. To jako že se neopíjím a teď už taky nemám cíl jít se jen tak napít v pátek nebo v sobotu. Myslel jsem si, že Praha bude znamenat právě více drog v mém životě, ale nestalo se to. Dnes nekouřím trávu tak často jako předtím - opravdu max. 1x za 14 dnů, ani cigarety a piju opravdu minimálně, extázi jsem mněl naposled před měsícem na technopárty ale zase jsem nepil žádný alkohol. A teď asi to nejdůležitejší. Kouření heroinu + marihuana. Udělal jsem po konzultaci s lékařem psychiatrem vše pro pevnou vůli tak aby nemusel jít nikam na léčení a dokázat si že já mám na to přestat sám. Sport, aktivity, omezení setkávání s jistými lidma, kterým jde v životě pouze o to brát drogy atp. A všechno šlo - i když to bylo spočátku opravdu těžké, místo toho aby si něco dal na párty jsem šel raději domů, méně jsem chodil ven, méně na diskotéky atp. a více jsem sportoval atp. A taky ta VŠ k tomu hodně pomohla. Více zodpovědnosti, nový přátelé, jiné a slobodnější prostředí. Taky mám holku z VŠ. Všechno šlo až do chvíle před 10 dny byla párty, kde jsem šel taky s holkou a najednou přišlo k tomu že se dala - ponuka - na přesně tu kombinaci které jsem se celou dobu vyhýbal - marihuana+heroin, kouření + alkohol protože jsem nejdříve pil co je na párty dosti běžné. Moje holka projevila zájem ale pouze jenom jako - tedy prý mně skoušela, já samozřejmě souhlasil protože jsem si říkal že 1x za půl roku je opravdu minimum atp. a v tom má holka řekla, že ona si mně pouze testovala a přišlo k hádce a ona z párty odešla a já možná jako na truc jsem si dal ... a nebylo mi to vůbec líto, naopak ... jenomže pak když jsem se probudil tak jsem to litoval ... přišla taky přítelkyně, hodně dlouho jsem se bavili a ví mojí minulost ohledně drog - a ona má takový názor že jsem něco jako - na hraně - že oná má bratra který bral dlouhá léta kokain takže ví co to je - na druhou stranu se se mnou nerozešla protože jak řekla není důvod. Ale spíš řekla takovéto něco - že jenom hodně hlídám abych neulítnul a touha je tak silná že když přijde nabídka tak ji neodmítnu obzvláště ne - když ještě piju. A že to je stav se kterým sám nic neudělám protože to sám neumím a má částečně možná pravdu, ale pravda taky je, že kdyby nebylo té párty a těch okolností - kdyby mně netestovala tak bych si nic nedal. Ale ona prý mně testovala právě pro to, že jsem jí zdál být i v tý hospůdce, i na intráku, i kdekoliv hodně opatrnej při pití alkoholu a kouření trávy atp. - a že jsem se někdy nečekaně opil nebo taky zahulil ... Co vy na tohle? Je tohle závislost nebo ne? Může se tohle někdy změnit ve stav že bych se zase rozjel ? Ono částečně došlo na vaše slova, že to sám nezvládnu, ale já jsem 1/2 roku všechno zvládl i když jsem ůplně neupustil od trávy a alkoholu ale je to mnohem lepší než ta 4-5 kombinace předtím a jak říkám, neopíjím se. Tak zatím.

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho co píšete bych řekl, že se vám to podařilo docela stabilizovat. Asi bych doporučoval nějakou delší dobu abstinovat úplně, protože by to posílilo vaši stabilitu. Ale i tenhle výsledek je myslím dobrý. Na to, aby to vydrželo, se musíte fakt pečlivě hlídat a to prakticky trvale. Osobně bych doporučil koupit si kalendářík a tam si to poznamenávat. Dá vám to zpětnou vazbu, kdybyste se začal rozjíždět. Co se týče té situace s tím heroinem - může vás ohrozit. Měl byste být teď mnohem opatrnější a doporučil bych se alkoholu, konopí, EXT a dalším drogám vyhýbat teď alespoň pár týdnů úplně. Vaši přítelkyni pozdravujte a vyřiďte jí, že zásada je ty lidi co snaží abstinovat netestovat. Vždycky je to rizikové a i když v testu obstojíte, odstartuje ve vaší hlevě procesy, které snadno mohou zpustit relapsový scénář. Ten pak může běžet úplně automaticky a zastavit ho může být mimo vaše schopnosti. Jakžtakž bezpečný test může proběhnout "nasucho" v kontextu léčby. Pokud se týká nabídky drogy partnerem, nebo pobídky ke společnému užití když je droga aktuálně dostupná - tam si troufnu říci, že pravděpodobnost relapsu = 1, nebo skoro. Pokud nechce, abyste bral tak ať už to nikdy nezkouší. No, kdyby byly nějaké dotazy, tak klidně napište, kdyby byly nějaké obtíže tak se můžeme dohodnout že přijdete. :-)