subutex
klára
Dobrý den, můj přítel užívá již tři týdny Subutex. Loni absolvoval léčbu v psychyatrické léčebně kvůli závislosti na heroinu, ale letos v lednu začal heroin brát znovu. Jelikož se chtěl závislosti zbavit, začal na radu K-centra užívat Subutex. Chci se proto zeptat na nějaké informace ohledně tohoto léku, jaké jsou nežádoucí účinky a rizika, zda se může kombinovat s jinými léky (např. Ibuprofen, paralen), zda je možné užívat Subutex i heroin současně a podobně. Přítel už má 14 dní problémy se zdravím, zničeho níc mívá horečky přes 40 a pak zase klesají a třeští ho hlava. Je možné že to dělá Subutex? Děkuji předem za radu, Klára

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex je opioid, tedy látka s podobným efektem jako heroin, ale s jinou farmakokinetikou. Jinými slovy, má spoustu účinků stejných (vyvolává euforii, závislost, po jeho vysazení je odvykací stav, ...), ale má delší vylučování, takže funguje déle, stačí jej užívat 1x za dva dny, ... Využívá se při substituční léčbě (je to podobná látka jako známější metadon). S interakcemi je to složitější, ty létky které jmenujete se se subutexem kombinovat mohou, jiné zase nikoliv. Vždy je třeba se ptát na konkrétní látky. Ohledně obtíží přítele - spíše nebudou způsobeny subutexem, tedy pokud jej přítel užívá tak jak má, tedy rozpustit pod jazykem. Osobně bych soudil, že se jedná o potíže způsobené nestarilní injekční aplikací, mohlo by se jednat o projev celkové, bakteriální infekce a nebo septického stavu (otrava krve). Pokud si přítel subutex injekčně neaplikuje a poslední injekční aplikace drog proběhla před delší dobou, považoval bych stav za vážný a doporučil urychleně vyhledat lékaře. To co popisujete může vést i k tomu, že zemře. Kdyby bylo třeba, napište.