jak pomoci
Pipina
mam maminku, která pije víno dá se říct denně litr až dva. Problém je také v tom, že je těžké mami donutit jit k lékaři i při zdravotních potížích, které jsou způsobeny,podle mě, alkoholem. Není na ní poznat že je opilá i když vypije litr vína. Nepije najednou,ale celý den a (skoro) každý den.Chtěla bych ji nějak pomoct, aby si uvědomila, že nastal nějaký problém a je třeba se mu postavit a řešit. Její argumenty jsou vždy:Já vím co dělám. Už jsem dospělá. Já si to mohu dovolit apod. Jak říkam, je těžké ji přesvědčit, že je vůbec nemocná natož alkoholik. Mám o ní strach, ale nechtěla bych jí ublížit. Prosím o radu. Děkuji Jana P.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o maminku obavy. Nicméně - jak sama píšete, přimět ji k tomu, aby si uvědomila, že má s alkoholem problém, a potažmo problémy zdravotní - je velmi složité. Myslím, že by bylo moudré ji zkusit přimět aspoň k té návštěvě praktického lékaře. Ten s největší pravděpodobností pozná, že se jedná o problémy způsobené alkoholem, a bude Vaši matku v tomto směru přinejmenším informovat, že to tak je a co by měla dělat. Ten tlak nebdue tedy již jen z Vaší strany. Z čím více směrů budou k Vaší mamince přicházet tyto informace, tím lépe. Alkoholik ani jiný závislý si zpravidla problémy nepřizná, pokud nenastanou překážky, které jim pití nebo braní drog znepříjemní. Obvykle zabírá, když se celá rodina nebo okolí dotyčného domluví na nějakých pravidlech, jak se k němu chovat a jak mu dát najevo, že alkohol nebo drogy pro ně nejsou přijatelné. Pokud byste chtěla s někým z odborníků zkonzultovat, jak v situaci postupovat dál, což si myslím, že by nebylo od věci, mohla bych Vám doporučit kontakt na někoho z kolegů. Napište mi odkud jste, a já bych Vám zkusila někoho vhodného najít. Zatím přeji hodně štěstí.