Johan
Dobry den! Je mi 23. Od utleho veku (13) experimentuji z drogami, posledni dobou jsem spis pil alkohol, obcas extaze nebo kokain. Mam dlouho dobejsi problemy s jatry. Ted mam napriklad GMT 2,4. Nyni dodrzuji prisnou abstinenci, ale jatreni testy se lepsi jen pomalu. Chtel bych se zeptat jestli sem si mohl jatra drogami nejak trvale poskodit i presto, ze hodnoty jatrenich testu nejsou az zas tak alarmujici. Dale bych rad kdyby jste se podelili o sve zkusenosti s ucinky drog na jatra, s obvodnim lekarem se na toto tema nejak nedokazu bavit :)

Odpověděl: Jakub Minařík
No, máte za sebou slušnou karieru. Ale k věci. Játra na tom nebudou asi nejlépe. Velmi pravděpodobně za ta léta co berete dosti utrpěla. Tzv. jaterní testy odrážejí akutní poškození jater (ALT a AST jsou napříkled enzymy z nitra buněk, které se uvolňují při jejich rozpadu. Tedy například: opijete se, ALT a AST vám akutně stoupne. Ten enzym který zmiňujete GMT bývá zvýšený při nadměrném pití. Zrádnost jeterních testů je v tom, že můžete mít testy jen mírně zvýšené, ale játra už mohou být prakticky mrtvá. Testy vypovídají spíše o aktuálně vzniklém poškození, než dlouhodobě o stavu jater. Měl byste zkrátka abstinovat a to alespoň 1 rok. A taky se nechat vyšetřit na žloutenky. Jako uživatel drog můžete klidně nějakou trpět