syn
mama
Obávam sa, že náš syn má problémy s drogami. Má 17 rokov, každý piatok vyráža podľa jeho slov na diskotéku sa uvoľniť po náročnom študovaní na strednej škole, ale vždy sa vracia až v sobotu ráno a v sobotu večer to zopakuje aj keď zase podľa jeho slov nejde na diskotéku, ale len "von", čo je v jeho slovníku bar alebo nejaký kamarát. Prečítala som si tu niekoľko príspevkov od iných matiek, takže viem, čo vás zaujíma, aby ste mohli poradiť. Naša generácia nikdy asi nepochopí, že dnešná mládež okrem alkoholu užíva aj iné drogy. So synom máme s manželom veľmi dobrý vzťah založený na úprimnosti a otvorenosti. Ale práve v oblasti jeho nočných výletov sa to dosť zmenilo, čo sa dá pochopiť vzhľadom na jeho pubertu, ktorou sme si prešli všetci. To, čo nás znepokojuje sú al fakty, syn sa napríklad priznal, že 1x v týždni fajčí marihuanu. Je to experiment a je to bezpečné? Okrem toho min. 1x v mesiaci príde domov opitý. Inokedy tiež javí známky opitosti, ale nie je mu zle a dosť komunikuje atď. Na naše otázky čo a koľko pije, vždy odpovie, že to čo všetci, že nejaké pivo a výnimočne raz aj fernet. Toto všetko by sa dalo pochopiť a pre toto by som vám určite nepísala. Ale udalosti posledných týždňov už nás s manželom nenechávajú kľudnými. U syna sme našli (vypadlo mu to z bundy) tabletku, ktorú on označil za extázu a že ju ešte nikdy nevyskúšal ale chcel na diskotéke, že sa po tom lepšie tancuje, ale že zase nepije alkohol, len nealko a že to nie je nebezpečné, pretože to používa max. 1x za mesiac - a tu sa "dostal sám", pretože najprv tvrdil, že to neužil a potom zrazu opísal jeho prax. Samozrejme, že z rozhovoru prešlo do hádky a manžel sa nevyhol aj fyzickému trestu, čo možno bola chyba, pretože odvtedy sa syn s nami o "týchto veciach" oveľa menej rozpráva a dáva si zjavne veľký pozor. Pohrozili sme testami - aj sme ich skúsili na THC (marihuana), ale test bol negatívny. Lenže u syna sme našli aj v malom sáčiku (2x4 cm), uzatvárateľný biely prášok. Samozrejme, šok. Je to 5 dní. Synovo vysvetlenie, že je to kokaín a že to chcel len skúsiť už jednoducho neobstojí vzhľadom na podobný vývoj s extázou atď. Prišiel trest: zo školy rovno domov, žiadne túlanie po vonku, žiadna diskotéka, domáce práce, kontrola výsledkov v škole, ... všetko funguje. Syn sa učí stále takisto (to sú známky 1-3), doma pomáha, je slušný, poslúcha, ale chce ísť cez víkend na 2 dni na chatu s kamarátmi od piatka do soboty. A v tomto vidíme s manželom problém. Syn ho nevidí, to je jasné, sľubuje, že bude max. piť alkohol a aj to s mierou, ... ale ako si to overíme? A vôbec čo máme všeobecne robiť, vzhľadom na to, že sa nám nepozdáva, aby experimentoval aj s marihuanou, aj s extázou a ešte aj s kokaínom? Lebo rozhovory nikam nevedú (po skúsenostiach s pitím alkoholu), na druhú stranu nechcem ho držať doma ako vo väzení, čo sa ani nedá vzhľadom na fakt, že ja aj manžel máme časovo náročné povolania (architektka, právnik). Syn okrem iného je vzorom pre 14 a 16 ročného brata a dohliada aj na 9 ročnú dcéru. Teda zodpovedný je, ale zase nechceme, aby ho súrodenci nasledovali po týchto cestách. Sme zo západného Slovenska, ale nemáme problém čokoľvek zaplatiť/priplatiť a ísť do Bratislavy alebo aj Brna. Ešte doplním, že sme u syna už našli aj druhý sáčik s bielym práškom - ale čakáme, kedy "zmizne" z jeho stola. Syn je niekedy náladový, hlavne ale keď ide von, tak je viac zhovorčivý, keď príde domov tak je sklesnutý, unavený - čo on ale odôvodňuje únavou z tancovania a nespania v noci. Vopred Vám ďakujem za Váš vzácny čas a pomoc.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi máte oprávněné obavy, že syn minimálně experimentuje s drogami. Myslím, že jste to vzali celkem za správný konec, když jste nenechali situaci dojít moc daleko a hned jste si stanovili nějaká pravidla. Ještě mě k nim napadá, že pokud mu z peněz, které mu dáváte, vystačí i jen na příležitostné užívání drog, dostává jich možná zbytečně moc. Na druhou stranu, je dost časté, že zpočátku je možné dostat drogy zadarmo a až postupně je třeba si je kupovat. U marihuany také funguje "kamarádský trh", kdy se známí spíš obdarovávají. Píšete, že testy na drogy už jste synovi dělali, asi už jste se na nich tedy domluvili a nebyl by problém namátkově mu je udělat znovu. Jinak myslím, že je důležité hlavně s ním o situaci komunikovat - proč má potřebu drogy zkoušet, co mu dávají, jaká jsou jejich rizika, co jeho kamarádi, přítelkyně atd. Máte pravdu, že výprask ho mohl odradit od komunikace s Vámi, měl by ale zase pochopit - a to je možné si vzájemně vyjasnit - že i ten výprask přišel proto, protože o něj máte strach a nevíte co v téhle situaci dělat. Pokud by na to přistoupil, byl by jistě dobrý nápad zajít i do nějakého centra, kde by si s ním někdo otevřeně popovídal o jeho experimentech. Pokud by Vám vyhovovalo navštívit Brno, podívejte se na webové stránky www.podaneruce.cz, Podané ruce jsou velká brněnská organizace, zabývající se drogovou problematikou. Na Slovensku se pokud vím zabývalo prací s drogovou klientelou sdružení Odyseus, jak je to ale aktuálně přesně nevím. Zkuste je zkontaktovat, sídlí v Bratislavě (www.ozodyseus.sk). Pokud by ani jeden z těchto kontaktů nevyhovoval, nebo byste rádi ještě něco dodali nebo probrali, napište kdykoli znovu.