problem s alkoholem a tabákem
Inka
Dobrý den, mam velky problem se závislostí na tabáku, tedy kouření a v poslední době opět s alkoholem. Od vánoc jsem začala dost pravidelně pít a v poslední době po rozchodu s přítelem to je sedmička až litr vína denně. Před několika lety jsem měla také tento problém, pak jsem sama přestala pít a přes rok jsem abstinovala, potom jsem alkohol měla občas. V té době jsem trpěla depresemi a alkohol mě povzbuzoval a zbavoval napětí a uzkosti. Když se stav upravil pomocí antidepresiv, alkohol jsem přestala užívat. Vzhledem k tomu, že i na kouření mám závislost, kouřím 20 cigaret za den, po dobu již 22let, obávám se,že nebude dlouho trvat a budu na tom stejně i s alkoholem. Chci se obou závislostí zbavit, jen nevím kde hledat pomoc, protože ví,m že mi bude asi dost špatně a vzhledem k tomu, že podnikám musím být funkční. Jsem z Hradce Králové

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by bylo fajn vyrazit za odborníkem. Nevím, kdy Vám byla předepsána antidepresiva ani nevím, zda jste léčbu řádně ukončila nebo zda jste léky vysadila sama. Jeví se mi to tak, že je možná hlavní příčina v těch depresích a alkohol je jen důsledek. V kombinaci s rozchodem s přítelem by to ovšem mohlo vést k rozvoji závislosti na alkoholu, litr vína denně není úplně málo. Nicméně - tato situace zas netrvá tak dlouho, aby se s tím nedalo něco dělat. Docela bych Vám doporučila vypravit se za lékařem, který Vám psal v minulosti ta antidepresiva a s ním problém zkonzultovat. Je možné, že se po rozchodu znovu objevily ty depresivní potíže (nemyslím pouze ten porozchodový stav), kvůli nimž jste se léčila a že nasazením vhodné medikace by se upravila i ta potíž s alkoholem. Také by nebylo od věci uvařžovat o nějaké formě psychoterapie - většinou se farmakoterapie doproručuje spolu s nějakou psychoterapeutickou péčí, má to pak celé větší efekt. Také s ním samozřejmě můžete probrat problém se závislostí na nikotinu. V současnosti existuje typ antidepresiv, který se poměrně úspěšně využívá i v léčbě závislosti na nikotinu, takže byste se o tom mohla poradit, zda by tento způsob léčby byl pro Vás vhodný. Pokud byste nechtěla kontaktovat toho "bývalého" lékaře, mohu Vám nabídnout nějaké kontakty v Hradci Králové, kam byste se mohla obrátit: AT ambulance Šimkova 870, Hradec Králové, 500 38 telefon: 495832410 fax: 495832221 MUDr. Jiří Čížek Zatím přeji hodně štěstí a držím palce.