Dobrý den, zoufale prosím o pomoc!!! Kam se mám obrátit, když mám drogově závislé 15-leté dítě na pervitinu a kvůli droze je schopno udělat cokoliv-krást doma peníze, cennosti, dávat věci do zastaváren, nechodit do školy.Veškeré mé snahy o rozumný hovor na toto téma s ním skončily asi neuspěchem-protože problém trvá a on ho jako problém nevidí.Vždy řekne, že se pokusí to nějak změnit,ale situace je ještě zhorší.Trápí mě i to, že kvůli "dojezdům" po požití pak nejde do školy a problémy se jen hromadí, neomluvené absence, hrozba ze sociálky atd. Na téma drogy a dítě jsem si sehnala poměrně dost infomací,takže si myslí,že nejsem až tak neinformovaná,ale opravdu nevím, co dělat v případě,když dítě jakoukoliv pomoc samo odmítá,vyhrožuje případným utěkem z léčebny nebo ústavu a absolutně mne nerespektuje jako rodiče.Cokoliv řeknu, tak se mi jen vysmívá a udělá si podle svého. O menších fyzických útocích už raději ani nemluvím... Již jednou léčení absolvoval, cca 14dní na psychiatrii kvůli poruchám chování, ale od té doby ho prostě k jakémukoliv psychiatrovi, psychologovi, terapeutovi nebo jiné odborné pomoci nejsem schopna!!! dostat. Nevím jestli by případná nařízená ústavní výchova řešila tento problém - hlavně ty drogy,ale obávám se, že ne.Po pár měsících ho propustí a vše začně nanovo a jak mi řekl, měla bych pak ze života peklo/ to už mám teď/.Pro mne je pouze dilema,jak syna dostat do takového zařízení-dobrovolně to nepůjde.Tak jestli mi prosím poradíte, co můžu dělat a jaké jsou mé možnosti jako rodiče.Vím, asi co musím,ale nevím,jak.A synovi pomoci chci,přes to, co dělá, ho mám stále ráda, ale opravdu už takhle nemůžu žít ani já, ani on.Jsem z okresu Nový Jičín.Děkuji Vám za Vaši odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Situace, kterou popisujete, je skutečně dosti zoufalá. Myslím, že to teď není o tom, zda někam půjde nebo nepůjde syn, teď byste především měla zajít za odborníkem Vy, ať už se synem nebo bez něj. Protože dříve než učiníte nějaká razantní rozhodnutí, tak by bylo docela vhodné to s někým zkonzultovat. Možná by Vám to pomohlo se v situaci lépe zorientovat, získala byste podporu, kterou potřebujete a mohla byste se rozhodnout ve spolupráci s odborníkem, jak budete postupovat dál. Takto přes internet bychom asi toho moc nevyřešily. Navrhuji Vám tento kontakty: P-centrum Ambulantní program Lafayettova 9, Olomouc, 772 00 telefon: 585221983 Ing. Radmila Herzanová, PhD. http://www.sananim-ol.cz Centrum krizové intervence Ambulantní program Dolní náměstí 33, Olomouc, 772 00 telefon: 585223737 MUDr. Libor Gronský Psychiatrická ambulance a stacionář pro léčbu závislostí Lechowiczova 4, Moravská Ostrava, 702 00 telefon: 602551983 MUDr. Chvíla Libor, CSc. Psychiatrie, psychoterapie a adiktologie Osvoboditelů 91, Zlín, 760 01 telefon: 577220634 MUDr. Pavel Konečný Přímo v Novém Jičíně je tento kontakt, ale spíše bych doporučovala využít ty výše uvedené, i když to není přímo v místě. Psychiatrická ambulance Sokolovská 22, Nový Jičín, 741 01 telefon: 556710260 MUDr. Přemysl Mikeš, PhD. Přeji hodně štěstí a kdyby bylo potřeba, napište.