Výslech
SEANA
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu... Včera mi volali z kriminální policie, abych se dostavila k případu jako svědek. Zatkli jednu dealerku pervitinu a měla moje jméno, kromě jiným v záznamníku. 2 x jsem od ní pervitin kupovala..dávka cca celkem za 400 Kč a tak jsem to přiznala a oni si to zapsali do protokolu. Můžou mě z něčeho obvinit ? Je nákup pervitinu v tak malé míře trestný ? Dále se mě ptali na můj život od 15 nácti let a jaké mám zkušenosti s drogama a já jim řekla pravdu...zkrátka jsem jim ve slabé chvilce vylíčila svůj život - že jsem dříve kupovala pervitin na Hl. nádraží a Národní tříde atd...a že jsem v 15 násti kouřila marihuanu a tak - vše je děsně zajímalo....tak trochu si ze mě dělali nejspíš srandu...tudíž i já jsem hýřila vtipem a pak tu výpověď podepsala....a teď mám strach zdali tyto info nemohou nějak použít proti mě a třeba ten protokol ukázat mému zaměstnavateli ? Mám dobrou práci a jevím se jako normální milé děvče :-) tak by to asi bylo v práci velkýmpřekvapením. Dále se ptali na moje koníčky atd...Mají na to právo ? Ten výslech mi přišel trochu absurdní, tak jsem se něčemu smála..Zvláště když mi z legrace nasazovali pouta.....pak se ptali na mou sex orientaci a velice je zaujalo že mám přítelkyni.... No asi to pochopili tak že jsem taková free holka (což pochopili špatně) a jeden z těch dvou policajtů mi teď volá soukromě a ptá se zda s ním nezajdu do posilovny či sauny atd...Zkrátka mě balí.... Nevím jak se ho slušně zbavit ..je dosti neodbytný a také nechci aby ty info, které jsem jim včera poskytla použil nějak proti mě...Zkrátka vůbec nevím jaká mám práva a co je má povinost...? A neměli by spíš vyslíchat rómy z Hl. nádraží než si dělat srandu z normálních lidí ? Evidentně se v práci nudí....Celá tahle situace mě tíží, tak Vás prosím o radu...jak bych se měla zachovat. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, že Vy jste drogy koupila, není trestný čin. Trestné je to, že Vám je někdo prodal - tedy trestně stíhaný je dealer, nikoli ten, kdo od něj drogy koupil. Vy jste u této kauzy jako svědek. Myslím, že jste udělala dost chyb, a žádná z nich by neměla být přičinou trestního stíhání. Příště si dávejte pozor na jazyk. Policisty to pochopitelně zajímalo, protože si mysleli, že z Vás vytáhnou další informace o někom, koho by mohli stíhat za výrobu a distribuci drog. Pokud situace při Vaší výpovědi vypadala tak, jak vypadala, tak je možné, že policisté překročili poněkud svoje limity, když se Vás ptali na soukromý život, ale nedá se říct, že by tím porušili zákon. Ovšem pokud byste nechtěla, tak jste jim nemusela odpovídat. A také jde o to, co nakonec z toho všeho bylo v protokolu, který jste podepsala. Pokud se Vás na to jen vyptávali, ale do protokolu to neuvedli, tak jim stejně nikdo neprokáže, že z Vás tahali informace, které se nevztahovaly k případu. Mám obavy, že si skutečně zpestřili službu. V zaměstnání by Vám problémy dělat neměli. Tedy pokud si nyní budete přebírat úřední poštu, kterou by Vám případně poslali (ale tu zašlou na adresu, kterou jste jim uvedla jako doručovací - tedy tam, kde bydlíte). Je možné, že Vás totiž pak předvolají jako svědka k soudu. Každopádně - nabídky policisty, který Vás "balí" prostě odmítněte. Pokud by Vás předvolali na policii nebo k soudu, rozhodně tam nic už nevykládejte - trvejte na tom, co jste řekla a pokud by se chtěli vyptávat dál, tak jim řekněte, že už si podrobnosti nepamatujete. Rómy z hl. nádraží by vyslýchali, kdyby na ně dealer měl číslo v telefonu. Shodou náhod tam bylo to Vaše. Takže museli vyslechnout Vás. To je jejich povinnost a Vaše povinnost je podat k tomuto vysvětlení. Pokud byste potřebovala, tak mi zavolejte do Právní poradny A. N. O., kde poskytujeme právní pomoc lidem, kteří se dostali do právních potíží kvůli drogám. Kontakt je 222 582 932.