Jak poznám na sobě závislost na drogách?
Macík
Dobrý den, mám dotaz, jak poznám, že jsem závislá na droze? Asi před rokem a něco jsem začala brát pervitin. Trvalo to asi víc jak půl rok. Pak jsem přestala asi na pár měsíců až půl rok a tenhle měsíc jsem jsem si to znova musela sehnat. Měla jsem psychiku dost zoufalou, měla jsem problémy ve škole atd. A nyní na to furt myslím. Tak se ptám, jestli jde opravdu o závislot, protože nepociťuji, že bych to fakt musela mít, lae chci to, dává mi to svobodu atd. Děkuji za vaši odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, myslím, že nejde ani tak o to, zda je to závislost či není. Každopádně je to problém. Brala jste půl roku. Pak jste z nějakého důvodu přestala - kdyby Vám to skutečně dávalo svobodu a nezpůsobovalo Vám to komplikace, tak byste asi nepřestávala. Pak jste abstinovala několik měsíců. Pak přišel nějaký stres způsobený zřejmě nějakým školním neúspěchem a možná nějakými dalšími problémy. Protože se Vám to nepodařilo zvládnout bez drog, tak jste si znovu dala. Teď se Vám vrací intenzivní chutě na drogy, které Vám mohou dost spolehlivě vrátit zase k předchozím problémům a předchozí frekvenci užívání. Teď jste na tom tak, že schází málo, a zas se rozjedete a racionalizujete si to tím, že to chcete a dává Vám to svobodu. Sama moc dobře víte, že to není pravda. Prostě se ta závislost, protože pervitin způsobuje docela silnou psychickou závislost, začala opět po tom Vašem posledním relapsu projevovat s větší silou. Za půl roku jste si závislost na pervitinu obstarat mohla, přinejmenším jste k ní měla dost nakročeno. V tuto chvíli jde především o to těmhle iluzorním myšlenkám o tom, že je to vlastně v pohodě, když si občas dáte, nepodlehnout. Protože to pak bude dost velký průser, ze kterého se budete obtížně hrabat a to, co jste zažila před pár měsíci, kdy jste začala od pervitinu abstinovat, budete po čase muset absolvovat znovu a čím déle budete brát, tím to bude jen horší. Vyřešit problémy s psychikou a problémy ve škole, to Vám pervitin nepomůže, spíš naopak. Psychické problémy se mají tendenci při užívání drog pouze horšit. Školní výsledky taktéž. Takže - vím, že Vám to říkám dost natvrdo, tak se omlouvám - máte tyto možnosti: a) podlehnout těm chutím, dát si perivitin a postupně začít znovu brát b) zkusit tomu nepodlehnout a zkusit ty problémy řešit jinak než únikem k pervitinu Protože mi přijde smysluplnější ta druhá varinta (a tu první jsme již probrali), navrhuji Vám, abyste zkusila uvažovat o tom, že byste využila nějakou odbornou pomoc. Jde o to, aby jste měla nějakou odbornou podporu, někoho, kdo by Vám pomohl tohle nesnadné období překonat, komu byste se mohla svěřit se svými obavami, úzkostmi a pochybnostmi, a s kým byste mohla probrat to, jak zvládat ty rizikové situace bez drog. Uvažte to a kdyžtak znovu napište. Pokud mi zároveň napíšete, kolik Vám je a odkud jste, mohla bych Vám někoho vhodného z kolegů doporučit. Zatím přeji hodně štěstí a buďte na sebe opatrná.