Pro Báru Orlíkovou
Lída
Milá, Báro moc Vám děkuji za odpověď.V mojí otázce jsem sice uvedla, že jsem již dotaz zadávala, ale již jsem neuvedla, že to nebylo prostřednictvím Vaší poradny.Vaše odpověď mě jenom utvrdila v tom, co jsem si myslela.Ještě bych vás poprosila o zodpovězení jedné otázky.Je možné, že člověk, který si vezme pervitin, si během jeho působení nepamatuje, co vlastně dělal, kde byl, nebo už jde o nějaké poškození mozku. Opět se to týká bratra. Jinak je mu 28 let, pervitin bere od 20 let.V srpnu loňského roku byl v léčebně. Vydržel tam 3 měsíce s tím, že je z toho venku.Nastoupil do práce, v které pracuje nadále. Znova si vzal pervitn asi začátkem prosince. Od té doby každý víkend.Nevím v jakých dávkách.Při pobytu v léčebně se s ním dalo bavit o drogách a i potom, co byl doma.Od té doby,co zase užívá tuto drogu jsme na tom samém místě, jako před léčením. I přesto, že mu celá rodina pomáhala, to nezvládl.Za měsíc nastupuje znova na léčení. V případě, že by na léčení nenastoupil, nevím jak dál. Vím, že záleží jenom na mě, jak se zachovám, ale je to složitější.Když mamce řeknu, že je čas ho nepustit domů, nechce na to přistoupit, protože se bojí, že by se mu mohlo něco stát, že by spal někde venku atd..Mamka je po psychické stránce již na tom špatně.Nechci z tohoto důvodu všechno nechat na ní. Děkuji za odpovězení otázky, na kterou jsem se ptala v úvodu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče Vašeho dotazu ohledně stavu na pervitinu - je možné, že si člověk nepamatuje, co dělal v intoxikaci. Nestává se to obvykle, ale u člověka, který užívá dlouhodobě, se může stát, že vlivem únavy a vyčepranosti organismu a působení pervitinu, který může vyvolat až psychotické stavy, se to stát může. Obyčejně to není způsobené poškozením mozku. I u dlouhodobých uživatelů se většinou psychický stav upraví po nějaké době abstinence a jejich nervová soustava není organicky poškozená. Pokud bratr nastupuje opět do léčby, tak je to na dobré cestě. Víte, to že to nezvládl, může mít mnoho důvodů. Samozřejmě, že s největší pravděpodobností situaci podcenil, vystavil se zbytečným rizikům, nedodržel pravidla, která měl naučená z léčby, nebyl úplně zodpovědný a vymklo se mu to z rukou. Pokud jste v předchozím dopise psala o důvodném podezření, že vyrábí pervitin, tak je velmi pravděpodobné, že nepřerušil po léčbě vztahy se svými známými z drog, že se pohyboval v prosteřdí, kde se drogy vyrábí a berou, a to většinou spolehlivě vede k recidivě. Na druhou stranu - nemohu posoudit, jaká byla kvalita léčby, jaký je jeho psychický stav, a jaké jsou Vaše rodinné vztahy. Ona někdy i velká snaha o pomoc člověku, který se vrátil z léčby, nemusí být úplně na místě a ne vždy je to to, co dotyčný potřebuje. Ale zatím bych to nepovažovala za nějakou naprostou tragedii - k recidivě dojít může a je možné, že si na základě tohoto sklouznutí zpět Váš bratr pak uvědomí, že to není tak jednoduché a že si na sebe bude muset dávat větší pozor. A myslím, že v tomto případě asi tři měsíce v léčebně stačit nebudou. Mám za to, že by měl bratr uvažovat o dlouhodobější léčbě a pak o doléčování, po návratu z léčby, aby se zmírnila rizika, že se to stane znovu. V rámci léčby bylo dobré, aby spolupracovala i rodina - myslím, že rodinná sezení a ujasnění si vzájemné komunikace a chování může být užitečná a ušetří to nedorozumění po návratu bratra z léčby. Zatím přeji hodně štěstí a kdyžtak napište, jak to vypadá.