marihuana
Dino
pred skolou sme si zahulili a ve skole to prasklo. mame za to kazensky postihy a jeste nam vyhrozujou kriminalkou a ze nas poslou na protidrogovy centrum (jakousi lecbu). zahulil sem si 2 v zivote, jinak to nehulim. proste sem si dal jenom sluka, nikdy sem u sebe marihuanu nemel nekupoval sem ji ani nikdy neprodal. muze mi vubec skola naridit jit do protidrogovyho centra, a muze me nejak postihnout kriminalka kdys sem pouze pozil marihunu. slysel sem ze je nejaky mali mnozstvi povoleno, jak uzivani tak drzeni, je to pravda.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Vzhledem k tomu, že ve jste kouřili marihuanu před školou (a pravděpodobně v době výuky), tak je logické, že z toho škola vyvozuje nějaké sankce. Mezi něž může být zařazena i povinnost navštívit poradnu, kde se zaměřují na drogovou problematiku, nebo navštěva pedagogicko psychologické poradny. Nicméně - do léčby jako takové Vás opravdu nikdo nepošle, pokud je to skutečně tak, jak říkáte - jestliže není prokázaná závislost (a to by se zřejmě muselo jednat o jiné drog než marihuanu), tak není důvod, proč by se měl člověk léčit. Ovšem druhou stránkou věci je, že jste udělali dost velký prohřešek, na který škola musí nějak reagovat. Také neznám Vaši situaci v ostatních věcech (zda máte obvykle nějaké problémy ve škole, kázeňské nebo s prospěchem) a to může mít na rozhodnutí školy také vliv. Co se týče té kriminálky - pokud Vás někdo chytil přímo při činu, je dost možné, že vedení školy muselo zavolat policii a ta bude věc šetřit. Pokud se to provalilo potom, je možné, že se škola na policii neobrátila. Pak je to zřejmě pouze výstraha, aby se něco podobného neopakovalo - a signál, že pokud se to bude opakovat, že se to bude řešit ve spolupráci s policií. Užívání drog jako takové trestné není. Jakékoliv nakládání s drogou je už ovšem upraveno zákonem. Držení drogy pro vlastní potřebu v malém množství je přestupek. Držení drogy ve větším množství je trestný čin podle § 187a trestního zákona, a výroba a distribuce drog je trestný čin podle § 187 testního zákona (pod tento § spadá i předání drogy, tedy nejde o to, že Vy byste spáchal trestný čin, ale že tento čin byl prostě ve škole spáchán - někdo měl marihuanu u sebe k dispozici a předal ji ostatním. O to větší průšvih by bylo, kdyby tomu dotyčnému bylo nad 18 nebo nad 15 a Vám pod 15 let). Takže - Vás by policie postihnout neměla, ale může postihnout ty, kteří marihuanu ve škole distribuují - a jde i o předání, nikoli jen o prodej. No, když byste měl další dotazy, ptejte se.