dana
Dobrý den, syn ( 22 let ) se mi přiznal po několika krádežích peněz a jiných věcí, že bere heroin ( vdechuje ) asi 1,5 roku. Prý v malých dávkách, ne denně. Zatím je ochoten se se mnou o problému bavit, nabídla jsem mu, že jsem ochotna mu pomoci. Návrh na návštěvu poradny však odmítá, že se z toho dostane sám a tam mu stejně nepomohou. Nyní s určitostí 4 dny drogu neměl a prodělal lehčí abstinenční příznaky (pouze pocení a nespavost, občasné svalové záškuby). Prosím o radu jak postupovat a přemluvit ho k návštěvě. Mnohokrát děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jste se synem v obtížné situaci. Pokud bere heroin 1,5 roku, byť nikoli denně a injekčně (i když to s naprostou jistotou také říci nemůžeme) a uchýlil se až ke krádežím peněz a jiných věcí doma, tak se mi nezdá reálné, že by byl schopen abstinovat delší dobu bez odborné pomoci. Obvyklejší je, že překoná abstinenční příznaky, vydrží abstinovat několik dalších dnů, výjimečně týdnů, ale nakonec se k droze vrátí. Začít abstinovat neznamená jen vysadit drogu, ale také změnit životní styl a naučit se zvládat pokušení si drogu vzít a naučit se řešit obtížné a stresové situace jinak než tím, že si něco vezme. Myslím, že to, že syn odmítá odbornou pomoc spíše znamená, že k abstinenci není úplně rozhodnutý. Samozřejmě, že k tomu, aby mu někdo mohl pomoci, musí Váš syn spolupracovat a musí změnu chtít - jinak mu není schopen pomoci nikdo. Možná by na poprvé bylo nejlepší, kdybyste na návštěvu do odborného zařízení vyrazila sama - získala byste informace, které potřebujete, podporu a mohla byste se pak lépe rozhodovat, jak budete postupovat dál a třeba se Vám na základě informací, které zísáte, podaří syna k návštěvě poradny motivovat. Nutno říct, že to bývá většinou běh na dlouhou trať a budete Vy i Váš syn potřebovat dost energie. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí a držím palce Vám i synovi.