prijdu o praci?
pepa
musim nastoupit lecbu.Tohle neni zivot,mluvili jsme o tom vcera s kamaradkou pro kterou zaroven i pracuju rikala ze o me nechce prijit a tak ze kdyz nastoupim lecbu rada na me pocka s mistem. muzete mi prosim rict jak to je? To ye me bude nezamestnanej? Nebo dostanu nejakou obdobu nemocenky? Nemyslete ze se chci ulejvat. A jeste prosim co musim udelat pro to abych mohl nastoupit co nejdrive? diky moc ze tu jste. ja jsem ted hodne sam.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím s čím máte problém, a proč chcete nastoupit do léčby - zda se jedná o drogy, alkohol či jiné potíže. Také nevím, odkud jste a kolik je Vám let. Mohla bych Vám pak i nějakou vhodnou formu léčby doporučit. Obecně existují dvě možnosti: léčba ambulantní nebo rezidenční. Léčba ambulantní může probíhat buď formou stacionáře (tedy celodenní program s tím, že klienti chodí na noc domů a obvykle mají napsanou neschopenku, protože nemohou chodit v průběhu léčby do práce) nebo tak, že máte domluvenou spolupráci a pravidelné docházení do léčebného zařízení, ale chodíte normálně do práce. Pak je rezidenční léčba, a to buď v psychiatrické léčebně zaměřené na léčbu závislostí nebo v terapeutické komunitě. Pokud byste chtěl nastoupit do léčebny, tak byste měl standardně neschopenku a pak byste po ukončení neschopenky nastoupil znovu do práce. Pokud byste měl zájem o dlouhodobou léčbu v terapeutické komunitě, tam se to obvykle řeší tak, že je dotyčný hlášený na úřadě práce jako nezaměstnaný, aby mohl pobírat podporu nebo sociální dávky, a zároveň je úřad práce informovaný o pobytu klienta v komunitě. To, zda se vrátíte do stejného zaměstnání po ukončení léčby, je samozřejmě na Vás. Kamarádka by si zřejmě za Vás musela najít dočasně náhradu a museli byste se domluvit na výpovědi. Také Vám může dát na dobu léčby v komunitě neplacené volno (pak byste sice nepobíral plat ani nemocenskou, ale měl byste hrazené zdravotní a sociální pojištění). No, nejlepší bude, když mi o sobě pošlete víc informací, mohla bych Vám lépe poradit, jak to udělat s nástupem do léčby. Zatím přeji hodně štěstí.