akutne info
Petr Materna
Dobrý den, pořeboval bych informaci moje kamarádka se po 4 letech vrací z Londýna kde sice pracovala, ale vypracovala si tak akorát závyslost na cracku. Je rozhodlá že pujde v čechách na detox, ale vzhledem k tomu že je sice občanem české republiky, ale obávám se že daně ani zdravotní ani socialní od ní tento stát neviděl po celou dobu jejího pobytu. Čili jaké jsou vstupní poplatky či nějaké jiné komplikace. děkuji za informace.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud Vaše kamarádka brala crack čtyři roky, obávám se, že detox, který obvykle trvá tak týden, nebude stačit. Měla by zvážit možnost další léčby nebo nějaké psychoterapeutické podpory. Ohledně toho zdravotního pojištění bych si nedělala problém - je registrovaná u zdravotní pojišťovny, kde má sice dluh, ale to nebrání tomu, aby ji vzali do léčby. Na daně a sociální pojištění se nikdo u vstupu na detox neptá. Většina lidí, kteří jdou do léčby, mají dluhy na zdravotním pojištění, které tedy pak musí splatit, a spoustu dalších potíží podobného druhu, takže to není v léčbě žádné překvápko. Při vstupu do léčby potřebuje platné ID doklady (předpokládám, že disponuje aspoň pasem), pokud možno kartu zdravotní pojišťovny, a motivaci. Detox je možné abslvovat pouze ve specializovaných zdravotnických zařízeních, je to hrazeno ze zdrav. pojištění a žádné poplatky se za to neplatí. Ohledně léčby - v ČR je možné se léčit v rámci státního sektoru, tam se obvykle taky nic neplatí, nebo v nestátním neziskovém, tam se obvykle neplatí nic nebo jen malá část nákladů na léčbu nebo v komerčním - což se týká mám pocit pouze soukromých psychoterapeutů, a tam se platí za konzultace. Takže co se týče financí, neměl by být problém. Akorát by bylo dobré, kdyby si kamarádka zašla na zdravotní pojišťovnu, vyzvedla si duplikát kartičky, pokud ji nemá, a zároveň si vyžádala výpis dluhu, který tam má a požádala rovnou o splátky. Pojištění mít musí a pokud ten dluh nezačne splácet, budou to po ní vymáhat a je lepší předejít soudnímu vymáhání a exekuci. Jinak - když mi napíšete, odkud jste (resp. kam se bude kamarádka vracet), tak bych Vám mohla poradit konkrétně, jak tu léčbu zařídit a případně i kde. Taky bych potřebovala vědět, jestli už brala nějaké drogy v ČR před odjezdem, pokud ano, tak co a jak dlouho, kolik jí je a jak je na tom zdravotně (jestli nemá nějaké závažné zdravotní potíže). Pak se dostanem dál. Nebo můžete kamarádce předat kontakt na nás a já mohu ty informace napsat rovnou jí. Zatím přeji hodně štěstí Vám i kamarádce.