Rada
Dobry den, muj kamarad ma jiz dlouholete zkusenosti s extazi. Mysli si porad, ze to ma pod kontrolou, ale ja si myslim, ze je obcas trosku jakoby mimo misu. Takovej divnej. Jakoby mel uz nejakej afekt. Jakoby malinko ujetej. Proste si stejne mysi, ze je hrozne v pohode, ale ja vim, ze neni. Nevim jak mu to vsechno vysvetlit. Kdyz si mysli, ze to ma pod kontrolou. Je to tezky. Jeste ke vsemu vim, ze to dal klidne i nekomu. Coz o to, za to bych ho mohla servat, ale chci aby to melo celkovej efekt. Nevim si rady. Chci to udelat opatrne, zaroven mam za to na nej hroznej vztek, ale asi je treba si uvedomit, ze to asi taky nedela jen tak ze jo. Ale ze k tomu ma duvod. Hrozne se tim trapim, ale nehodlam oddelat sebe. Chci aby kazdej muj krok co se tyce pomoci od drogy byl alespon trochu ucinnej. Navic se se mnou ted nebavi, tak nevim poradne jak zareagovat. Kazdopadne mi to neni jedno. Co s tim. Uz si nevim rady.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, píšete, že kamarád již několik let užívá extázi. Vy na něm pozorujete změny, připadá Vám že je "občas trošku mimo mísu,...takovej divnej...malinko ujetej", zatímco on má pocit, že vše je v pořádku. Nevím, na čem všem je ten Váš popis situace založen, co všechno Vám vlastně není jedno. To, že bere? Že to někomu dal? Že se s Vámi nebaví? To, že se chová divně? To, že nevíte co dělat? Napadá mě, že o tom všem s ním můžete minimálně zkusit promluvit. Můžete mu popsat, jak se cítíte, co Vás trápí, jaké máte pocity; nic mu nevyčítat, neponižovat ho, ale mluvit jednoduše o sobě a svých pocitech. Jak sama píšete, "je to těžký", ale moc jiných možností nemáte. Můžete se ho zeptat, co se vlastně děje apod. Je jen a jen na Vás, jestli se s člověkem, který je takový, jak ho popisujete, budete i nadále bavit. Můžete s ním mluvit i o tom, že bude-li v tom pokračovat, Vaše přátelství skončí. Můžete mu nabídnout pomocnou ruku, když se rozhodne problém řešit. Můžete ho informovat o tom, co mu hrozí, když bude drogy rozdávat, případně prodávat. Měla byste však mít dopředu jasno v tom, proč to vlastně děláte, co si od toho slibujete. Rozhodně nepočítejte s tím, že sám od sebe přestane brát. To se stane teprve tehdy, až si uvědomí problém. Pochybuji, že by "seřvání" mohlo v tomto směru pomoci. Nezapomínejte myslet na sebe. Dejte si jasné hranice, ujasněte si, kam až jste ochotná zajít, kolik energie obětovat. Jestli je moje odpověď nedostačující, bez obav se na naši poradnu zase obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.