Extáze
Zoufalá a slušná
Dobrý den, mám možná trochu laický dotaz, ale nemám s drogami zkušenosti a ani po nich neprahnu. Problém je, že můj přítel začal s partičkou svých kamarádů chodit na taneční párty, kde se samozřejmě konzumuje extáze. Není tak silný, aby řekl ne, kamarádi ho nemuseli dlouho přemlouvat. Zkusil si extázi a mně o ní později vyprávěl s neskrývaným nadšením! Dokud bude chodit na tyto zábavy, chce jí užívat, protože po tom zažívá nádherné zážitky, které já údajně nemůžu posoudit, když jsem to neokusila! Tvrdí stále dokola, že když si to vezme jednou za dva měsíce, tak se mu nemůže nic stát, nebude závislý, ale už nyní se těší, až si příště zase dá! S žádným z jeho názorů nesouhlasím a domnívám se, že už se u něj jedná o závislost psychickou. Existuje nějaká možnost, jak ho z toho dostat? Vím, že když nebude chtít, tak to nepůjde, ale existuje nějaká cesta ven? Jeho parta kamarádů na něj má ohromný vliv. Bytostně nesnáší kouření a když se mi svěřil, že užívá extázi, tak to se mnou otřáslo. Děkuji, za jakýkoli názor k tématu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Je zřejmé, že Vámi zpráva o přítelově experimentování s extází hluboce otřásla. Popisujete, jak se přítel k extázi dostal. Velký vliv připisujete jeho přátelům, jakoby to skoro ani nebyla jeho vina. Co když se ale v budoucnu objeví kamarád, který přinese něco dalšího? Mluvíte o nadšení, se kterým Vám popisoval svůj zážitek. V tomto ohledu je nutno podotknout, že on ten zážitek mohl být opravdu nádherný. Kdyby tomu tak nebylo, asi by neměl takovou chuť dát si příště znovu. A na světě by nebylo tolik lidí závislých. Jeho tvrzení, že to nemůžete posoudit, když jste neokusila mi připadá již trochu manipulativní. Že by se mu nemohlo nic stát rozhodně pravda není. Podívejte se na následující stránku http://www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=27. Domníváte se, že je na extázi psychicky závislý. Ptáte se, zda existuje nějaká cesta ven. Bohužel neexistuje žádná formulka, která by ho přesvědčila, že by extázi užívat neměl. Možná ho jednou přesvědčí tzv. horortrip - tj. nepříjemný zážitek. Váš přítel nemá evidentně pocit, že by užívání bylo jeho problémem. Zatím je to spíš problém Váš. Vy jste ten, kdo se trápí, kdo se o něj bojí. On zatím o nic nepřišel, nic neztratil, nic se mu nestalo. Můžete mu zkusit drogu zakazovat, ale dost pravděpodobně bude tento zákaz porušovat. Je tedy jenom a jenom na Vás, kam položíte hranice. Můžete s ním mluvit o tom, že se bojíte o jeho zdraví, o tom, co se Vám na jeho chování nelíbí. Můžete mu vysvětlit, že ho máte ráda, ale pokuď bude užívat drogy, nechcete si tím nechat ubližovat a opustíte ho. Ale potom to musíte udělat. Můžete jeho užívání extáze jednou týdně tolerovat. Ale měla byste mít jasno, kam až Vaše tolerance může zajít. To ovšem záleží jen a jen na Vás. Rozhodně to nebude jednoduché rozhodnutí. Bohužel jsem Vám touto odpovědí asi příliš nepomohla, nicméně kdyby Vás napadlo ještě něco, chtěla byste kontakt na nějaké zařízení ... dejte vědět. S pozdravem, Gabriela Koryntová.