Jak pomoci alkoholikovi, když pomoci nechce?
Katka
Dobrý den, otec mého přítele je kvartální alkoholik. Třeba měsíc je klid, ale pak i několik dní pije. Něco si koupí na doma a končí v hospodě. V opilosti pak nesmyslně nadává své manželce a začíná být dost agresivní. Přímo k fyzickému násilí zatím nedošlo. Když je situace neúnosná, jeho žena odchází k synovi, ale jeho dcera s rodinou bydlí u nich v domě. Aby podstoupil nějakou léčbu, na to nereaguje a vlastně si problém vůbec neuvědomuje. Je možné nařízení léčby? Nebo snad musíme čekat, až se něco stane a pak bude možnost mu to nařídit? Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, díky za dotaz. Píšete, že otec Vašeho přítele je kvartální alkoholik. Problém si neuvědomuje, bývá agresivní. Ptáte se, jestli je možné nařídit léčbu. Odpověď je jednoduchá - nařídit léčbu, kam by musel a nemohl odejít, může nařídit jedině soud a to pouze v případě, když se stane něco, co by soud musel řešit. Vy sami v tomto směru žádnou moc nemáte. Dokuď je otec svéprávný, nemůžete ho k léčbě nijak donutit. Jediné, co Vám zbývá, je pokusit se s ním domluvit na pravidlech, po jejichž nedodržení bude následovat předem domluvená sankce - např. léčba. Pravidla by měla být jasná a závazná pro obě strany. Nemá smysl domlouvat se na něčem, co pak člověk nedodrží. Ale na tomhle je třeba se domluvit společně (i s otcem), dopředu, vklidu, bez vydírání, vyčítání, vyhrožování atp. Nejspíš by v této domluvě měla figurovat hlavně manželka otce Vašeho přítele a pak další blízcí, jako dcera a syn (Váš přítel). Na podobnou rozmluvu je možné se připravit, domluvit se dopředu na dni a hodině, kdy si na toto téma promluvíme, předem si promyslet, co mi vlastně na chování druhého vadí. Jeho pití, je jeho věc, ale to jak se chová, už jenom jeho věc není. Žijeme ve společné domácnosti, tak je třeba se na některých věcech jasně domluvit. Bohužel nevím odkud jste, abych Vás odkázal na některou AT poradnu, nebo jiné centrum, kde byste mohli najít pomoc. Nicméně v každém okresním městě i na každé Praze AT poradna bude. Kdyby byla moje odpověď nedostačující, nebo byste přeci jen chtěli navštívit nějakou poradnu osobně a potřebovali byste kontakt, nebojte se na naši poradnu znovu obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.