Toluen
Lenka
Dobrý den, bydlíme v činžovním domě ve 2. patru, jsme manželé(55 let-astmatička,cukrovkářka v důchodě a 58 let v důchodě, ale stále pracuje na plný úvazek). V 1. patře pod námi bydlí rodina, které má syna(24let), který už 4. rokem čichá toluen a poslední dobou už je to naprosto neúnosné. Výpary z toluenu se dostávají přes zeď, nemůžeme ani vyvětrat, protože pak ten zápach letí pro změnu oknem. Dříve čichal jen tak 2x do týdne, ale teď se nám zdá, že už fetuje každý den. Večer dělá rámus, bouchá na zeď a křičí, takže se ani nevyspíme. Je neuvěřitelně pohublý, nemůže už skoro chodit a když mluví, není mu rozumět. Chtěla by jsem se zeptat, co by se dalo dělat, aby se tento stav změnil. Bydlení v tomto domě se pro nás stává neúnosné, ale na jiné bydlení nemáme prostředky. Již jsem se informovali, jestli by byla možnost, aby šel dotyčný na léčení, ale prý nechce, takže ho nikdo nutit nemůže... Budu vám vděčná za jakoukoli radu, která by nám pomohla v naší situaci. Děkuji za odpověď. S podravem Lenka.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za prodlevu v odpovězení dotazu, ale kontaktovala jsem ohledně této věci kolegyni právničku Mgr. Hanu Gajdošíkovou, aby byla odpověď komplexní. V tuto chvíli bohužel moc možností nemáte. První variantou by bylo promluvit s rodinou dotyčného, jak se k situaci staví (což jste uz možná udělali) a zkusit zajistit nějakou nápravu takovouto domluvou. Bohužel se obávám, že s tím dotyčným, který čichá toluen mnoho domluva skutečně nebude - toluen je jednou z nejnebezpečnějších drog vzhledem k tomu, že při dlouhodobém užívání nevratně poškozuje centrální nervovou soustavu (a tedy i intelektové schopnosti) a další orgány. Pokud domluva nebude možná nebo se chování dotyčného nezmění, nezbývá Vám pravděpodobně než zavolat policii a) pro rušení nočního klidu v domě b) v případě, že by někoho napadl nebo by něco takového hrozilo. Pokud by dotyčný ohrožoval sebe (sebepoškozování, sebevražda) nebo své okolí (agrese, fyzické násilí), je možné zavolat také záchranku a nechat ho nedobrovolně hospitalizovat. I policie v takovém případě může zajistit převoz dotyčného do zdravtonického zařízení. Pokud ovšem dotyčný nedá souhlas s další léčbou tak je obyčejně propuštěn jamile se jeho stav stabilizuje, což je otázka obvykle několika dní. Nicméně by mohla přinejmenším proběhnout nějaká vyšetření, díky nimž by rodina dotyčného zjistila, jak situace reálně vypadá. Samozřejmě - rodina dotyčného má možnost zrušit synovi trvalé bydliště a vykázat ho z bytu, což by možná rozhodnutí k léčbě napomohlo. Otázkou je, zda jsou intelektového schopnosti syna natolik zachovány, aby byl schopen vůbec o změně situace a léčbě uvažovat a zda je vůbec schopen za sebe rozhodovat. Nicméně to nemohu posoudit takto přes internet, situaci by musel zhodnotit odborný lékař. Také můžete apelovat na majitele domu, aby vyvodil ze situace, která obtěžuje ostatní nájemníky v domě, nějaké závěry. Bohužel Vám nemohu poskytnout přiznivější informace.