frrrrrrnk
Dobrý den,mám dotaz,co mi může udělat policie ČR,když zyistí,že pěstuyu 20-50kytek marihuany?Nebylo mi 18.Chtěl bych,krom toho,že sem porušil zákon wědět konkrétní postupy,proti mě...Yeště se nic nestalo,ptám se yen tak do budoucna,kdyby náhodou,abych s tím počítal,moc díky.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, konzultovala jsem ji s kolegyní právničkou. Vzhledem k tomu, že pěstování marihuany je dosud v trestním zákoně jako trestný čin (je považováno za výrobu drog dle § 187), tak by Vám hrozilo trestní stíhání. Pokud by šlo o 20 rostlin konopí, tak by to pravděpodobně kvalifikovali jako trestný čin podle § 187, odst. 1 (tedy menší rozsah), pokud by to bylo těch 50 rostlin, spíš by bylo už podezření, že to nemáte pouze pro sebe a nejspíš by to bylo hodncoeno jako větší rozsah, tedy 187, odst. 2, kde je vyšší trestní sazba. Pokud je Vám mezi 15 a 18, tak jste trestně odpovědný (v režimu mladistvých). V případě prvotrestaných osob se v podobných případech jako popisujete neukládají nepodmíněné tresty, pravidlem jsou podmínečné tresty či obecně prospěšné práce. V případě mladistvých se navíc snižují sazby v § 187 tr.zák. na polovinu, je zde možnost upustit od trestních opatření a nahradit je výchovnými opatřeními (např. probační dohled, napomenutí s výstrahou apod.) anebo se dokonce přičinit o zánik trestnosti činu dobrovolným odstraněním následků a projevením snahy o nápravu. Takže bych být Vámi uvažovala o tom, zda je to skutečně nejlepší nápad. Pokud se na to přijde, bude proti Vám stoprocentně zahájeno trestní stíhání. Budou o tom informovaní Vaši rodiče. Pokud Vás odsoudí, budete mít záznam v trestním rejstříku a bude pro Vás velmi problematické sehnat práci, až ji shánět budete. Nehrozí Vám sice vězení, ale i tak si zaděláváte na dost velký průšvih. No, kdybyste se potřeboval ještě na něco kolem toho zeptat, ptejte - je lepší mít informace dříve než později.