Problém s pervitinem
Nika
Dobrý den, obracím se na vás s prozbou o radu. Můj bratr už delší dobu (asi 4 roky) užívá pervitin. Ze začátku to asi nebral moc často, ale teď už je to čím dál horší. Bral nám doma peníze. Rodičům bral auto a tak jednou za tři měsíce odjel a třebe čtrnáct dní se neozval. Teď je pryč už měsíc, ale mluvili jsme s ním před třemi dny a máme pocit, že se vrátí domů a mi nevíme jak se máme zachovat a co dělat. Chtěli bysme, aby se šel léčit, ale nevíme kam se obrátit o pomoc. On by s léčbou podle všeho také souhlasil. Poraďte mi jak s ním o tom máme mluvit. Jestli po dobrým, nebo po zlý? Vážně nevíme co dělat. Je mu 23 roků a vlastně zodpovídá sám za sebe. Děkuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Dobrý den, Niko. Chápu, že závislost Vašeho bratra dostává celou Vaši rodinu do svízelné situace. Ale v tom to vlastně je. Bratr bere a rodina se trápí, což je schema, které pokud nezměníte, tak se situace pravděpodobně nevylepší. Bratr doma krade peníze a chová se nezodpovědně, což si zbytek rodiny přeci nemusí nechat líbit. Takže bych doporučovala dát bratrovi a jeho fungování doma jasné mantinely a těch se potom skutečně držet. A předem také stanovit, co se stane, když se podle nich chovat nebude. Například - můžeš s námi bydlet, ale pouze tehdy, když nebudeš doma krást, začneš si zařizovat léčbu a budeš se nějakým způsobem podílet na běžném chodu domácnosti. Víte, pokud budete celá rodina bratrovi a jeho závislosti stále ustupovat, můžete se dostat jen do kouta a bratrovi tím nijak nepomůžete. Určitě by bylo dobré, kdybyste se ať Vy nebo rodiče zašli někam poradit. Některá zařízení, která se zabývají drogovou problematikou poskytují poradenství i rodinným příslušníkům závislých. Když tak napište region odkud jste a my Vám někoho zkusíme doporučit. Hodně štěstí a pevné nervy.