lekari a drogy
KAJA
Vazeny pane doktore Minariku, # dekuji Vam za Vasi odpoved na tema povinnosti lekare a drogy. Tema bych rada # rozvedla. # Jedna se mi nejen o lecebne povinnosti, ale i povinnosti pravni. # Lekarske povinnosti # Lekar, ktery objevil vpichy a pacient k nemu prisel ve spatnem psychickem # stavu, ktery jsem Vam popsala, odebiral krevni obraz. Pacientem byla ma # petadvacetileta dcera. Lekat i kdyz musel poznat poziti drog provedl bezny # krevni obraz bez drogovych testu a bez zaznamu stavu do jeji karty. Pozdeji # jsem s timto lekarem spolupracovala ohledne jeho vyjadreni k me soudni # zalobe o omezeni svepravnosti dcery. # Teprve az za dva mesice po jeji navsteve v ordinaci byla s timto doktorem # rozumna rec a na muj opakovany popud ji nekolikrat kontaktoval, lec dcera # nereagovala. Lekar se mi priznal, ze pri jeji navsteve s ni jeji stav # nerozebiral ohledne dalsi lecby, ci postupu nemuze byt rec. Tyto varianty a # rezii jsem s lekarem projednavala pozdeji a ne zadarmo. # Podle meho soudu mel doktor okamzite provest drogove testy, s dcerou # rozebrat jeji stav. zvlaste je-li tento prakticky lekar rodinny znamy. # Navrhy dalsiho postupu vysly ode mne, nikoliv od lekare. Lecebnu znal jen # jednu. # Dale pro dalsi soudni spory jsem nemela v ruce zadny lekarsky dukaz o # existenci drog v tele pouze lekarovo vyjadreni k zalobe. A ja si myslim, ze # lekar by mel predvidat dalsi lecebne i pravni kroky na ktere by eventuelne # potreboval vysledky drogoveho testu. Jakeho nazoru jste Vy ? Co podle Vas # dcera pozila ? # Na Vas nazor nespecham. Ing. B. Pravni povinnosti- otazku formuluji # na ww.w, poradny Jaky dalsi vyvoj cela zalezitost mela je pripad, jakych # znate jiste stovky. Prolinaji se v cele kauze drogy, lekari, majetek, # penize, soudy, socialka a co na to nas stat a nase pravo? O tom eventuelne # pozdeji. Preji hezky den. # B.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, já nejsem právník. Ale jen si položme otázku, z jaké filozofie vycházíme. Já předpokládám, že moji pacienti jsou - podobně jako většina lidstva, vyjma některých vyjimečných stavů, svéprávné bytosti, která mají právo si o svém životě rozhodnout sami. Obyčejně jim vysvětlím, že z mého pohledu by bylo moudré, kdyby drogy nebrali, nebo si je alespoň nepíchali, nebo je brali s rozvahou a nemíchali je dohromady, ... Ale rozhodnutí, zda tak učiní či nikoli je na nich. Vaše otázky, alespoň mám ten dojem, vycházejí z premisy, že lidé nejsou rozumné a svéprávné bytosti. Resp. jsou svéprávné jen potud, pokud dělají to, co si představujeme, že by měli dělat, jinak nikoli. Takhle s duševně nemocnými a jinými nepřizpůsobivými lidmi jedná totalitní režim. Já si osobně myslím, že to je nesprávný postup. Přiznávám však, že kdybych byl v podobné situaci jako jste vy, měl bych tendenci smýšlet jinak. To ale nemá co dělat s rozumem, ale spíše s emocionálním stavem tváří tvář bezmocnosti. Doufám, že jsem vás neurazil, ale zamyslete se nad tím. Kdybych byl na místě lékaře, který odebíral krev, asi bych s vaší dcerou promluvil, nejspíše bych jí doporučil aby přestala brát, nebo nebrala injekčně, nabídl jí pomoc. Cosi jako krátká intervence. Učinil bych o tom poznámku do dokumentace. Toxikologii bych asi - pokud by se nejednalo o stav s nějakými komplikacemi (nebo potenciálními komplikacemi) nedělal. Proč také. Pokud je přítomna akutní nebo chronická intoxikace a stav bych rozpoznal, tak diagnostický význam takového vyšetření je sporný. Klienti se obyčejně k užití drogy přiznají, to je otázka terapeutického přístupu k paciantovi. Toxikologie tedy je - z mého pohledu zbytečná. Co se týče omezení svéprávnosti - víte, braní drog ještě neznamená, že je někdo nesvéprávný. Ani že brzy bude. Pokud bychom na to přistoupili, skončilo by za branami léčebny více než 99% národa (alkohol je také tvrdá droga). Svéprávnost bych posuzoval v souvislosti s aktuálním duševním stavem pacienta. No, asi ještě napíšete, že?