Několik dotazů
Jeremy
Dobrý den,rozhodl jsem se napsat zde pár dotazů,na které bych chtěl odpovědět,popříklad dostat odbornou radu..Můj příběh je asi takový: Začalo to marihuanou/4roky/,posléze extáze/1rok/ a pak pervitin/3roky/.Nikdy ne nitrožilně ovšem.V Současné době si ''musím' dát tak jednou krát týdně/vždy jen jednu noc nespím/pervitin/.Pokuď nemám aspoň to musím si aspoň zakouřit marihuanu anebo aspoň dát si pár skleniček.Ono všechno je po tom lepší,a to je asi ta závislost že?Jelikož mě to omezuje jak v osobním životě,tak i v práci,rozhodl jsem se obrátit na odborníka.Nejhorší je na tom,že jsem zvyklý i v práci si vzít a nědělá mi to jakékoliv problémy na tom pracovat.Jinak řikám nejsem typická fetka,vycházím s rodinou/nikdo o ničem neví/jen že kouřím marihuanu/Mám stálou dobře placenou práci,svoje koníčky/bohužel jednoho bys se chtěl zbavit/.Nedávno se mi začali objevovat i psychické problémy-stalo se mi napřiklad z ničeho nic,že jsem dostal obrovské návaly do hlavy,že jsem několik hodin nebyl schopen nic a byl jsem tak nějak mimo.Taky se mi stává,že mě častěji nějaká malá blbost rozčilí a musím pak na to pořád myslet.Jak se zabavit té ohromné chuti si vzít...i když je to jen jednou týdně....?Existuje na to něco vůbec?Každou radu uvitám.Jak se s tím vším vypořádát.nemůžu se třeba vzít a rodince říct,tak teď budu třeba 3 měsíce na léčení,už kvůli rodinně,práci a všeho co mám.Co mi teda poradíte?Jinak jsem ze Severomoravského kraje-Ostrava.Děkuji za vaší pomoc a případnou odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel na e-mail neodpovídáme, pouze přes webovou poradnu. Myslím, že by bylo docela vhodné vyhledat nějakou odbornou pomoc. Nicméně si nemyslím, že by byla ve Vašem případě vůbec vhodná nějaká rezidenční léčba. Takže s nějakými třemi měsíci v léčbě počítat (alespoň prozatím) nemusíte. Mám spíš za to, že by bylo na místě se nejprve obrátit na ambulantní zařízení a zkusit nějakou ambulantní podpůrnou terapeutickou péči. Víte, ono málokdo je typická fetka - tak jako Vy funguje také řada lidí. A navíc to nutně nemusí znamenat, že takhle budou fungovat i dál a že se nedostanou do mnohem hlubších potíží. Ohledně těch chutí na drogy - čím déle člověk abstinuje, tím víc chutě polevují. Není možné je potlačit, dokud se Vaše období abstinence mezi jednotlivými epizodami počítají na několik dní. Chutě na to si něco vzít jsou poměrně úporné a je to příznak rozvíjející se nebo rozvinuté psychické závislosti, což je jeden z nejzávažnějších důsledků užívání drog - projevují se i poté, co přestanete brát, v závislosti na tom, jak dlouho a intenzivně jste bral, řádově několik týdnů, měsíců a někdy i let, ale postupem času ztrácí na intenzitě. Takže je potřeba se na to připravit a pokud chcete začít abstinovat, tak to neprovokovat - nechodit na místa, do prostředí, kde se bere, pokud možno se nestýkat s lidmi, kteří berou, udělat si nějaký jasný denní režim a plán... a využít aspoň v prvních týdnech nějakou odbornou, ambulantní podporu. Protože většinou se ukáže, v okamžiku, kdy všechny užívané drogy vysadíte, že to užívání drog je jen symptom nějakých hlubších potíží a ty je potřeba řešit, protože jinak je stále riziko, že se k těm drogám vrátíte. V Ostravě Vám můžu nabídnout tento kontakt: Psychiatrická ambulance a stacionář pro léčbu závislostí Lechowiczova 4, Moravská Ostrava, 702 00 telefon: 602551983 MUDr. Chvíla Libor, CSc. Přeji hodně štěstí.