Třezalka a XTC
Dobrý den. Často čtu o třezalce a jejích antidepresivních účincích. Chtěl bych se zeptat, zda je rizikové užít perivitin, kokain, či XTC na třezalku. Je toto nebezpečí srovnatelné s moedrními antidepresivy, nebo je výrazně nižší, nebo téměř žádné, protože je efekt u třezalky jen mírný? Díky. Filip

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslím, že si odpovídáte sám. Myslím, že rizikové je užít pervitin, kokain nebo XTC, ať už jste předtím užil cokoli, co obsahuje extrakt z třezalky. Třezalka má mírné zklidňující a antidepresivní účinky, ale rozhodně nemůže nahradit antidepresiva předepisovaná těžce depresivním pacientům - antidepresiva mají pochopitelně nesrovnatelný efekt s třezalkou. Co se týče kombinace antidepresiv a stimulačních drog, tak to je téměř smrtelná kombinace, obzvláště při kombinaci stimulačních drog a antidepresiv typu IMAO (antidepresiv je více typů a každé také působí jiným mechanismem). Mezi IMAO patří: neselektivni (ireverzibilní) inhibitory MAO (monoaminoxidázy): hydrazinové preparáty: fenelzin, nialamid nehydrazinové preparáty: tranylcypromin = Parnate selektivní (reverzibilní) inhibitory MAO (monoaminoxidázy): MAO typu A: moclobemid = Aurorix. MAO typu B: selegilin = Jumex