Dotaz k diplomová práci
Radka
Dobrý den, jsem studentka Farmaceutické fakulty v Brně a zpracovávám diplomovou práci na téma Psychoaktivní látky v těhotenství. Chtěla bych se zeptat, zda se ve své praxi setkáváte s řešením problémů závislosti u těhotných žen, zajímalo by mě jak často, o jaké závislosti se najčastěji jedná (drogy, psychofarmaka) a zda máte postupy jak tyto situace řešit nebo se jedná spíše o prevenci, poučení a kounzultaci problému se ženou atd. Svoji práci budu prezentovat také na internetovém serveru www.safebryo.cz. Byla bych vděčná za jajékoliv informace, které mi poskytnete. Předem velmi děluji za vyřízení mé záležitosti. Radka Maráková marakova.r@seznam.cz Tel.: 723390635

Odpověděl: Jakub Minařík
No, setkáváme se s těhotnými, závislými klientkami, míváme i některé v péči (obyčejně substituce, nebo detoxifikace buprenorfinem). Buprenorfin obyčejně bývá i látka, kterou matka užívá v době početí. Těhotenství s buprenorfinem těsně souvisí, protože dokud byl hlavní užívaný opioid heroin, tak se těhotné klientky neobjevovaly. Jiné těhotné, než závislé na opioidech, vídáme méně často - souvisí to myslím s tím, že odvykací stav je nenutí vyhledat pomoc. Jiná psychofarmaka bývají méně častá. V kombinaci s opioidy se ještě objevují BZO, hlavně diazepam a clonazepam, někdy v dosti velkých dosích. Poškození plodu jsme zatím nezaznamenali. Někdy bývají dotazy v poradně na různé látky, hlavně na konopí. Zpětná vazba je nedobrá, takže jak to nakonec dopadá, nevím. No, to je tak letem světem - kdybyste měla ještě nějaké dotazy a nebo byste potřebovala konkretizovat něco z toho co jsem napsal, tak napište.