Jak pomoci
Mirka
Dobrý den, můj kamarád (34 let) je silně závislý na alkoholu. Pije denně 15 - 20 piv, tvrdý alkohol nepije vůbec. I přes toto množství je stále ještě schopen plnit pracovní úkoly a závodně sportovat, nicméně se u něj projevují "okénka" - něco si domluvíme po mobilu a on již za 5 - 10 minut vůbec neví, že jsme spolu mluvili, běžný je u něj třes rukou, problémy s potencí a podobně. Ví, že má problém s alkoholem, verbálně to připouští, vloni zkusil abstinovat - vydržel 14 dní, ale dostal se do takového stavu, že nespal, měl deprese, závratě a nakonec nevydržel a pije víc než předtím. Znovu se sám pokusit nechce, do nemocnice se bojí (má fobii z lékařů od asi 12 let, prý po nějakém problémovém ošetření úrazu, tabletky a kapsle zvrací - má z dřívějška poraněný hrtan a zřejmě potíže s polykáním). Jsme z malé vesnice, takže denní kontakt např. s někým z AA není možný. Dá se pro něj vůbec něco udělat? A pokud ano, odkud začít? Jeho rodina je ochotná pomoct s čímkoliv, ale vzhledem k tomu, že oba rodiče pijí také, nemají na něj velký vliv.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, jestli chce kamarád s alkoholem opravdu přestat a nezvládne to sám, jsou dvě možnosti. Buď ambulantní nebo pobytová léčba. Ta první znamená pravidelný kontakt s psychiatrem nebo psychologem, zabývajícím se léčbou závislostí. Nemusí to být denně, psychiatr mu zároveň může pomoci přechodnou mediakcí v případě silných depresí apod. Součástí léčby by měla být kromě kontrolované detoxifikace také terapie, kde by mohl mluvit o svých problémech a o důvodech své závislosti. Možné je i nasazení antabusu, než si bude jistý tím, že to zvládne sám. Druhá možnost je pobytová léčba, ne v nemocnici, ale na oddělení pro léčbu závislosti na alkohoul v psychiatrické léčebně. Takové oddělení je téměř v každé PL. Nejde zde o klasický pobyt v nemocnici, ale režimovou léčbu se skupinovou psychoterapií a následné doléčování. Pokud by tedy byl kamarád schopen získat volno cca na 3 měsíce v zaměstnání, byla by to pro něj myslím nejlepší volba.