Pomoc příteli
Judita
Dobrý den. Můj (ex)partner se mi nedávno svěřil, že opět bere pervitin. Už jej jednou před lety bral, poté se z toho nějak vyhrabal. No a prý od ledna bere zas. Zároveň mě požádal, abych mu nějak pomohla. Tvrdí mi, že sice už zase má s braním problémy, ne však prý takové, aby se z toho nedostal sám. Ode mě prý potřebuje jen podporu a důvěru. Přiznám se, že nevím, co dělat. Vím sice, kde je KC, ovšem počítám, že tam se mnou nepůjde, neboť ho tam znají a on nechce přiznat, že už zase bere. Poraďte mi prosím, jak se mám zachovat. Jak mám na něm poznat, jestli si šlehnul? Jestli s tím chce skutečně přestat? Mám ho kontrolovat? Mám se ho na to ptát? Mám po něm něco chtít? Vím, že mé dotazy zní nejspíš naivně a hloupě. Já bych mu jen hrozně ráda pomohla a myslim, že mám šanci pouze v tom případě, kdy mi ještě věří a žádá mě o pomoc. Hrozně se bojím, že když to svým špatně zvoleným chováním nějak zvořu, už mi tu šanci nedá. Předem děkuju za pomoc. Jsem Vám vděčná, že něco takového (anonymní online poradna) funguje.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, není mi úpně jasné, jestli jde o Vašeho přítele, nebo expřítele, ta závorka trochu mate. Možná, že to nemáte úplně jasné ani Vy. Na tom pak hodně závisí další postup. Přítel na Vás evidentně přehazuje velkou část zodpovědnosti za svůj problém. Napadá mě, jestli Vás tím spíš nechce získat zpátky, upoutat Vaši pozornost, než doopravdy něco změnit. Ale to jsou jen fantazie...Pokud od Vás žádá pomoc a chce přestat, neměl by si klást podmínky typu "tam nejdu, tam mě znají" a podobně. Pracovníci K centra se rozhodně nehroutí při setkání s někým, kdo několik let abstinoval a zrelapsuje. jsou na to poměrně zvyklí. Dál si myslím, že rozhodně není na Vás, abyste poznávala, jestli si dal, kontrolovala ho, na něco se ho stále vyptávala. Pokud je pravda, co tvrdí - tedy že chce přestat - bude Vám sám sdělovat po pravdě, jak na tom je. Sám si vyhledá pomoc. A na Vás je jen, abyste mu byla případně oporou nebo ho třeba někam doprovodila. Ale rozhodně se nenechte dohnat do role matky nebo kontrolora, tím mu nepomůžete a sobě spíš přitížíte. Veškerá zodpovědnost je na něm a jestli to nedopadne dobře, ani on ani Vy za to nemůžete dávat vinu na Vaši hlavu.