pravo a lekar
kaja
Pokud lekar objevi u pacienta vpichy a vidi, ze pacient neni psychicky stabilizovan- vravorajici, koktavost, patlava rec a podobne- je mu nad slunce jasne, ze pacient pozil nejakou drogu. >Tu musel ziskat nelegalni cestou. Coz samo o sobe je trestny cin. Lekari je tedy znamo, ze pacient se dopusti trestneho cinu. Ma lekar v takovemto pripade oznamovaci povinnost ? A jakou a komu ?

Odpověděl: Jakub Minařík
obávám se, že lékař oznamovací povinnost nemá. ta se týká jen spáchání takových činů jako je vražda, vlastizrada, ... A nebo když někdo trestný čin plánuje, pak je povinností jej překazit. A navíc se k tomu vztahuje taková klauzulka, která zní "... kdo se hodnověrným způsobem dozví, ..." - a je otázka, zda tvrzení intoxikovaného člověka je hodnověrný způsob. A pak myslím, že trestné je držení a prodej, nikoliv užití drogy. Alespoň když jsem si zákony studoval, tak se mi to tak jevilo. Situace kterou popisujete je z hlediska lékaře v zásadě stejná, jako když přijde do ordinace někdo, kdo je opilý. Musím zhodnotit jeho stav, zvážit, zda není třeba zraněný, nebo nebezpečný - zkrátka vyloučit komplikace intoxikace - mohu uvažovat o poškození organismu dlouhodobým vlivem užívané psychotropní látky, nebo rizikovým chováním spojeným s aplikací drogy. A zvážit možnosti léčby. A motivovat pacienta k rozumějšímu chování. To, co je rozdílné je, že alkohol se prodává zcela legálně, ale heroin jen na černém trhu. Po pravdě řečeno, jako lékař nechápu, jak je možné, že tvrdá droga kalibru alkoholu je tolerovaná a nejsou tolerované drogy které jsou mnohem bezpečnější, ... Má to logiku asi jako vzít si snowboard do dovolenou v Tunisu, ale to asi je jiná otázka.