Pro Báru Orlíkovou
Máca
Dobrý den před časem jsem vám psala o svém bývalém příteli co je na pervitinu.V té době bydlel s holkou také na pervitinu.Koncem prosince se rozešli.Celou dobu co spolu chodili jezdil o víkendech za mnou.Teď co se zozešli se vídáme častěji.Hodně se o pervitinu bavíme chce přestat a tak se mu snažím pomoci.Ale ta jeho bývalá mu prý už 4 měsíce říká že s ním čeká dítě.Dá se to nějak zjistit?On jí nebere vážně ale já, jak jsem vám tehdy psala jsem s ním v té situaci málem byla také a tak vím že je to možné.A ještě k těm drogám, nemůžu mu říci jak bude probíhat abstinence jak to vydržet apod.jelikož jsem sama nikdy nic takového nezkusila a zkusit ani nechci ale chci mu pomoci.Můžete mi poradit co bych mu měla říci a jak mu poradit?Děkuji moc.Obrátila jsem se přímo na vás protože jste mi tenkrát hrozně moc pomohla.Psala jsem si i s jiným poradcem a ten mi odepsal že feťáci jsou slaboši a nemá cenu jim pomáhat ale já jsem si jistá že když oni sami chtějí tak by se jim mělo pomoci.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Odpověděla jsem Vám zčásti již ve Vašem předchozím dotazu. Myslím, že pro svého bývalého přítele děláte až příliš - ani si nějak nejsem jistá, zda je skutečně bývalý. Ohledně údajného těhotenství jeho bývalé přítelkyně - zjistit se to dá tak, že mu přítelkyně předá lékařskou zprávu ohledně těhotenství od svého gynekologa. Pokud je ve 4. měsíci, tak již na lékařském vyšetření předpokládám byla. A jen pro Vás - myslím, že toto jsou věci, které by si měl skutečně Váš ex-partner vyřešit sám. Jak jsem již v předchozí odpovědi psala - myslím si, že by bylo lepší ho svěřit do rukou odborníkům. To, že mu pomáháte, bude mít pravděpodobně efekt pouze v tom, že on bude s Vámi dlouhosáhle a rád řešit své pervitinové záležitosti, bude Vám tvrdit, že se chce léčit a přitom pro to nic neudělá, a Vy z toho budete akorát vyčerpaná a nešťastná. Takový je obvyklý scénář podobných situací, s nimiž se setkáváme. Navíc se často stává, že ten pomáhájící, který nebere, tak do drog spadne taky, s úmyslem vyzkoušet jaké to je, aby mohl uživateli drog pomoci lépe a pochopil, co se s ním na drogách děje - i když si teď říkáte, že se Vám to nemůže stát. Nakonec to může skončit drogovou závislostí obou. Být Vámi, dala bych si pevné hranice. Můžu Vám nabídnout kontakt na nějaké zařízení typu K-centra pro uživatele drog (dá se tam jít ambulantně a anonymně se poradit), který byste mohla ex-příteli předat - pokud mi napíšete, odkud jste. S tím, že pokud si tam sjedná schůzku, můžete ho tam vyprovodit, ale víc pro něj pravděpodobně udělat nemůžete. Na to, že je to Váš bývalý přítel, tak má myslím od Vás i tak nadstandardní servis. Nemyslím, že nemá cenu "feťákům" pomáhat. Kdybych si to myslela, tak bych nemohla dělat tuto práci. Přestat s drogami jde, i když je to někdy složité.