mamka alkoholicka
milla
dobry den, moje mamka je alkoholicka, otevrela si restauraci a ja s ni zacala pracovat. Pije tolerovane cely zivot, silne a tajne s malymi prestavkami tyden, max mesic. Podarilo se mi ji pred tremi mesici primet jit k psycholozce, ta ji navrhla ambulantni lecbu, mamka ji navstivila od te doby trikrat, doma pit prestala, celkove piti omezila, ale vzdy behem jeji sluzby, tj. tri dnu se alespon jednou opije. Kdyz se zeptam, zda pila, odpovi ano, ale ne extremne... Vidim, ze nechce prestat pit, dela to jen kvuli mne. Od 14.3. zacne brat Antabus, bude po nem abstinovat a chce to vubec? Mohli byste mi prosim poradit, jakym zpusobem ji muzu primet podstoupit lecbu v lecebne? Jine reseni, jak abstinovat nevidim. Miluji svou mamku, ale ztracim ji. moc dekuji za odpoved mila

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že jste udělala pro svou mámu maximum, když jste ji přiměla jít k psycholožce a přeci jen pití omezit. Teď je to ale na ní, aby si uvědomila, co všechno může mít její pití za následky, od zdravotních problémů po to, že ztrácí své blízké. Pokud opravdu nechce přestat, nemá smysl nutit ji do režimové léčby, i když by jí tam možná přesvědčili, že je opravdu závislá, ale alespoň nějakou iniciativu by měla na začátku vyvinout ona. Kromě toho předpokládám, že pokud vlastní restauraci, těžko odjede na několik měsíců na léčbu, pokud o tom není sama přesvědčená. Antabus by mohl být alespoň částečným řešením. Neřeší sice motivaci pacienta, ale jde čistě po fyzické linii. Když se na něj máma napije, bude jí hodně zle. Samozřejmě i tato metoda má své limity (jsou lidé, kterým se podaří antabus přepít, ale není to jednoduché a chce to odolný žaludek). Zároveň s antabusem by ale bylo dobré řešit i příčinu - proč máma pije, co jí to dává, co by ztratila, kdyby přestala pít - a to nejlépe v terapii.