Kamarád
D
dobrýden, víte mám kamaráda, ale nedá se říct že se známe nějak zvlášť dobře.Mám podezdření že bere heroin, dívala jsem se co to dělá s tělem a on v poslední době má hrozný kašel a špatně se mu dýchá, a má kamarádka říká že ho viděla jak něco šňupe, ale neví co.Jak mu mám pomoct, a může se heroin kombinovat s trávou?A jak poznám že bere hero, mění se chování?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, nemohu dost objektivně posoudit, zda Váš kamarád bere heroin. Je možné, že má nějaké zdravotní potíže nebo psychické potíže (ty mohou souviset i s tím, že kouří marihuanu, pokud jsem to správně pochopila z Vašeho dalšího dotazu na kombinaci heroinu a marihuany). Kašel a obtížné dýchání nebývají symptomem užívání heroinu. Spíš by to sedělo na to kouření trávy a nějaké respirační potíže související s kouřením. Popřípadě se může jednat i o zdravotní potíže, které s drogami nesouvisí. Pokud někdo užívá heroin, tak se jeho chování pochopitelně mění, zvlášť pokud drogu užívá pravidelně a stává se na ní závislý. K tomu, jaké jsou účinky heroinu se dočtete více na hlavní stránce této poradny pod kolonkou Heroin. K té kombinace - leccos lze kombinovat, ale neznamená to, že by to bylo zrovna moudré a bezpečné. Jistě se dá kombinovat i marihuana a heroin. Pokud śňupe nějakou drogu, může se jednat o heroin, ale i o pervitin nebo kokain. U stimulačních drog (pervitin, kokain) mohou být navíc změny chování patrnější. Jak mu můžete pomoci - jde hlavně o to, zda skutečně bere drogy, zda si uvědomuje, že s tím má nějaký problém a zda chce pomoc přijmout a se situací něco dělat. Pokud se dobře neznáte, nevíte, jak jeho situace reálně vypadá a neměla jste možnost s ním o tom mluvit, tak mu bohužel pomůžete jen těžko. Pokud on nebude chtít přestat brát, pokud bere, tak s tím moc nezmůžete. Musí chtít on.