Dotaz
lula
Zdravím Vás chci se jen zeptat, jakými způsoby se dá zjistit přítomnost drogy v těle. Slyšela jsem, že je jde udělat z moči a z vlasů. Můj známý drogy bere, konkrétně pervitin, chci mu pomoci.. Chtěla bych, aby to bylo jisté, nechat udělat testy, zda stále bere, nebo jak je to dlouho, co naposledy drogu užil. Nevím však, jakým způsobem mu nepozorovaně odebrat moč (vlasy) a dát je k rozboru. Dále bych Vás prosila, zda byste mi mohli sdělit, kolik takový rozbor stojí? Předem Vám děkuji za odpověď. Přeji příjemný zbytek dne a jsem s pozdravem

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Než Vám zodpovím dotazy na testování, chtěla bych Vám položit jednu otázku: Proč chcete svého kamaráda bez jeho vědomí testovat na přítomnost drog, jestliže píšete, že víte, že drogy užívá? Navíc - víte, co uděláte s výsledkem testu? Jak si představujete pomoc kamarádovi na základě ujištění se, že skutečně drogy bere? Myslím, že na toto byste si měla odpovědět, než se budete rozhodovat dál. Navíc testovat někoho, zda bere drogy, bez jeho souhlasu, se mi nezdá zrovna fér. Těžko mu odeberete vzorek moči, krve nebo vlasů tak, aby byl použitelný pro test a kamarád o tom nevěděl. Testy jsou různého druhu - buď se dají koupit v lékárně testy jednorázové, které stojí cca 100 Kč (tento test se provádí ze vzorku moči) nebo se dá udělat rozbor v toxikologické laboratoři, který ovšem bude stát min. tisícovku (u vzorku moči) a několikanásobně víc při testu ze vzorku vlasů. Taky musíte umět test interpretovat. Pervitin je prokazatelný z moči cca týden, při předchozím velmi intenzivním a dlouhodobém užívání až tři týdny. Pokud vyjde test pozitivní, prokáže to pouze to, že Váš kamarád v poslední cca týdnu drogu užil. Neřekne Vám to nic o tom, jak dlouho bere, kdy přesně měl drogu naposled. Pokud vyjde test negativní, řekne Vám to pouze to, že kamarád pervitin cca v posledním týdnu neměl. Neřekne Vám to nic o tom, jak dlouho abstinuje ani to, kdy měl drogu naposled. Takže si nejsem jistá, zda Vám to k něčemu bude. Možná by spíš stálo si s ním o tom promluvit, i když těžko říct, zda chce vůbec se situací něco dělat a zda bude ochoten nějakou Vaši pomoc přijmout. Když nebude chtít on, tak s tím mnoho nezmůžete. Je mi líto. Kdyžtak napište, jak se situace vyvíjí dál.