Hraniční hodnoty jaterních testů
Karinka
Pane doktore, paní doktorko, mám hodně vysoké hodnoty jaterních testů, chtěla bych vědět číslo, které je už hodně kritické, myslím to AST, ALT, GMT, moc děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Hodnota testů, resp. její interpretace hodně závisí na klinickém obraze a na příčině onemocnění. Testy v podstatě odrážejí nějaké akutní poškození jater - podobně, jako boule se objeví, když se praštíte do hlavy. Mohou být velmi vysoké třeba v situaci, kdy se opijete jako ... no zkrátka do bezvědomí a alkohol játra výrazně poškodí. Naopak u chronických, plíživých jaterních onemocnění nemusí testy příliš stoupnout, ale játra mohou být již prakticky zničena. Pokud trpíte nějakým jaterním onemocněním a testy máte vysoké, obyčejně to znamená, že proces je aktivní. GMT bývá myslím specifické pro nadměrný usus alkoholu. Tohle by vám měl ale vysvětlit váš ošetřující lékař. Hodnoty enzymů mohou stoupnout také v souvislosti s jinými onemocněními, kdy dochází k rozpadu buněk, například při infarktu myokardu. Tady máte normy laboratorních hodnot dle ÚKBLD VFN v Praze: GMT Muži: 15 - 110 let 0,14 - 0,84 µkat/l Ženy: 15 - 110 let 0,14 - 0,68 µkat/l AST: 15 - 110 let 0,05 - 0,72 µkat/l ALT: 15 - 110 let 0,1 - 0,78 µkat/l Stačí?