Otázka
Paťo
Dobrý deň, ja mám otázku, ale dosť jednoduchú. Čítal som si vašu poradňu dosť dlho aj niektorých čo vám píšu a tiež sa chcem opýtať ako vy vidíte moje "zábavné výlety". Základ je (pre vás je to asi základ), že mám 17 rokov. Každý piatok a niekedy aj v sobotu si vyrazíme s kamarátmi von a potom už to ide samé: tráva, alkohol, cigarety. To je štandard. Približne 0,5 roka. Alkohol v takom množstve, že 2-3 pivá + marihuana + nejaké cigarety. A niekedy (každý 3. týždeň) je 5-6 pív (alebo 1l vína) alebo 0,5 l tvrdého alkoholu. Bez trávy. Financie: bez problémov. Vzťah s rodičmi: dobrý, mama vie, že niekedy hulím, otec vie, že si niekedy vonku v piatok dám pivo. Viac nevedia a ani nie dôvod im niečo hovoriť, lebo by to asi nepochopili a jediný výsledok by bol, že by som mal zákaz chodiť von 1-2 mesiace a potom nejaké kontroly - ako to tu čítam, tak je to bežná reakcia rodičov. Voľný čas: futbal. Nie drogy. Ale v piatok sa odreagujem z celého týždňa práve takým tvrdším spôsobom. A posledný krát som vyskúšal aj trávu+fakt malé množstvo heroínu a bolo to snáď lepšie než tráva + alkohol, čo sa týka účinkov. A kamaráti ma presviedčajú, že by som túto poslednú kombináciu už opakovať nemal. Ale ja nevidím dôvod - oni takisto hulia trávu, pijú atď. Je tu nejaké nebezpečenstvo, riziko, keď sa sám dokážem ovládať, keď nemám žiadne problémy, keď je to pre mňa len zábava? Vidíte vy nejaké riziko?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, možná by stálo za to pročíst pozorně ještě jednou některé dotazy, především od lidí, kteří už berou dlouho a nevědí kudy kam. Zjistil byste, že mají ve většině jedno společné - na to, že mají problém, přišli zásadně až když už bylo dávno pozdě. A taky si zpočátku mysleli, že je všechno v pohodě, měli dobré vztahy s rodiči, nechtěli jim nic říkat, protože by se setkali s nepochopením a měli nějaké koníčky. Konec je takový, že je Vám líto, že Vás rodiče včas nezastavili, koníčky už nemáte a máte zato spoustu problémů. Myslím, že byste měl rozhodně poslechnout kámoše, co Vám říkají, že kombinace alkohol, THC, heroin není bezpečná. Pouštíte se už do trochu jiných vod, než je víkendové kouření jointa. Heroin je vysoce návyková droga, i v malém množství, a jen tak snadno se z ní vystoupit nedá. Brzy přestává být jen víkendovou zábavou. Takže bych rozhodně nedoporučovala takové experimenty, pokud potřebujete jednou za týden nějaké odreagování, zůstaňte raději u alkoholu, případně THC (i když ta kombinace má také svá rizika).