neurotoxicita kokainu
Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat, zda je kokain neurotoxický jako například extáze na serotoninových receptorech a pervitin na dopaminových. Říkám si, že kokain přeci jenom není žádný derivát amfetaminu, tak že to u něj bude jiné. Děkuji Vám předem za osvětlení ;) S pozdravem Filip

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouváme se za velmi pozdní odpověď, ale kontaktovala jsem ohledně Vašeho dotazu kolegu MUDr. Tomáše Páleníčka z Farmakologického ústavu 3. LF UK, který mi k tomu napsal toto: "Kokain je samozřejmě neurotoxický, závisí však samozřejmě v jakých dávkách, jak pravidelně a jak dlouho je užíván. Čím více v těchto parametrech, tím více je neurotoxicita vyjádřená. Co se účinných dávek kokainu týká, tak dávky okolo 20 mg již jsou velmi účinné pokud se jedná o čistý kokain, samozřejmě že jsou však lidé, kteří díky postupně vytvořené toleranci jsou schopni užívat až několik gramů kokainu denně. Nebezpečná dávka může být pro některé jedince již i velmi nízká, pro někoho jsou to dávky vyšší, závisí na celé řadě faktorů, jak kdo bude reagovat. V každém případě po kokainu již byla popsána spousta úmrtí včetně několika úmrtí v ČR. Tomáš"