Co s matkou - alkoholičkou?
Marie
Vážená paní doktorko, pane doktore, dovoluji se na Vás obrátit s následující prosbou o radu: Má matka je téměř 28 let provdaná do Česka. Protože má pocit, že ji jako slovenku nikdo nerespektuje - začala pít. Když jsme byly malé (3 hoky) zpíjela se "jen" o víkendech...no asi by to bylo dlouhé vyprávění. Zkrátka jsme už všechny tři pryč z domova a její pití se stále zhoršuje. Poslední týdny je úplně dementní, chodí do práce hodně napitá, zpíjí se doma a otravuje pak lidi telefonem nesmyslama. Dělá naschávaly, psychicky nás deptá, vydírá. Co jsme už zkusily? Psaní dopisů, domlouvání, častější návštěvy,....pomoci ji se změnou prostředí..práce..lidí. NIC - pohodlnější je pro ni chlastat. Konzultovala jsem situaci i s její lékařkou a žádala ji o doporučení na protialkoholní léčbu. Já vím, že doktoři nemají rádi, když si na kolegu někdo stěžuje a tak ani já nebudu. Paní doktora za 25let!!!! co k ní máma chodí pro neschopenky, aby mohla chlastat doma (většinou napitá) nepoznala alkoholika - zkrátka nepomohla. Mámě řekla,že ji vezme krev kvůli zjištění alkoholu - máma byla samozřejmě měsíc vzorná. Dokonce se jednou po pití a práškách zfetovala a odvezla ji záchranka. Ani to ji nepomohlo - pije víc a víc. Nepomohlo ani to, že jsem ji porodila dvojčátka - vnoučátka. Naopak, je schopna se zpít a otravovat mě telefonicky, zpíjí se, i když děti k nim přivezu a zpitá je bere do náruče. Když ji v tom bráním, vyhrožuje nadává a bere nůž. Co se dá v této situaci dělat? Orodovat za lékařské doporučení? a pak ji někam odvést???? nebo nic a máme se všichni dívat jak nám umírá před očima? Za radu Vám moc děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud matka nebude chtít se léčit a bude chtít se upít k smrti, tak ji nikdo proti její vůli nepomůže. Vyjímky jsou jen: - léčba nařízená soudem (tzv. ochranná), která se obyčejně nařizuje v souvislosti se spácháním trestného činu v souvislosti, nebo pod vlivem alkoholu a nebo drog - nebo nucená detence pro ty, kteří jsou nebezpeční sobě nebo okolí, ale tam to nebezpečí musí být bezprostřední - většinou se to vztahuje na akutní psychotické poruchy, těžké deprese, intoxikace, ... Takže šance jsou omezené. Jedinné co můžete udělat je zavolat na opilou a nebo agresivní matku záchranku a nechat jí násilím, obyčejně za asistence policie odvézt. To ale je možné jen tehdy, když lékař záchranné služby stav matky vyhodnotí jako akutně nebezpečný. Jedinný průchodný způsob je soustředit na matku tlak, ev. dohodnout se s praktickou lékařkou. Možná, že kdyby matku odeslala k psychiatrovi, tak by jí mohl nějak pomoci. Ale nevím.